Gå till innehåll

Asterina, bra eller dålig?


StatusQ

Rekommenderade inlägg

post-4711-14468920668657_thumb.jpg

Jag hittade den här lilla krabaten krypa omkring på bakgrunden. Förmodar att det är en Asterina, det som dock skiljer sig från andra jag sett är att den är helt "symetrisk" och har 6 ben istället för sju.

Läste lite om Asterina som käkat zooanthus, och mina zooanthus mår oförklarligen dåligt. Kan det vara den här rackaren som är skyldig?

Akvariet har varit igång i mer än ett år utan att jag sett den tidigare, och senaste införseln har varit snäckor, eremiter och fiskar, så jag vet inte om den varit där hela tiden. Har även märkt att Rhodactisen som är i närheten av zooanthusen mår dåligt, på så sätt att den inte slår ut till sin fulla storlek.

Finns det andra stjärnor som liknar denna men inte är en Asterina?

Har två stora Archaster angulatus men de har 5 ben och saknar inga kroppsdelar som kan vara ute på vift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH]50209[/ATTACH]

Jag hittade den här lilla krabaten krypa omkring på bakgrunden. Förmodar att det är en Asterina, det som dock skiljer sig från andra jag sett är att den är helt "symetrisk" och har 6 ben istället för sju.

Läste lite om Asterina som käkat zooanthus, och mina zooanthus mår oförklarligen dåligt. Kan det vara den här rackaren som är skyldig?

Akvariet har varit igång i mer än ett år utan att jag sett den tidigare, och senaste införseln har varit snäckor, eremiter och fiskar, så jag vet inte om den varit där hela tiden. Har även märkt att Rhodactisen som är i närheten av zooanthusen mår dåligt, på så sätt att den inte slår ut till sin fulla storlek.

Finns det andra stjärnor som liknar denna men inte är en Asterina?

Har två stora Archaster angulatus men de har 5 ben och saknar inga kroppsdelar som kan vara ute på vift.

Det finns fler olika arter med olika egenskaper. De jag haft har ätit kalkalger men inget av mer värde vad jag kunnat se. Om de du har äter på koraller och dylikt så borde du kunna upptäcka det om du tittar när akvariet varit nedsläckt någon timme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom käkar på koraller. blev vitt på min montipora efter att en sån rackare suttit på den. jag har haft tusentals i mitt kar men köpte 2 st räkor som käkar dom :)

har minimerats kraftigt senaste tiden. såpass att det e svårt att se några av dom längre :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lät den vara kvar, dels har jag inga belägg för att den har påverkat några koraller alls.. Det enda som beter sig skumt är knapparna men jag har nyligen behandlat med redslime efter att min syster "passade" akvariet åt mig så det kan vara därför.

Dessutom måste den ha funnits i karet i minst 6 månader efter som jag inte infört något annat än fisk sen dess.

När jag släppte den fri började den direkt äta alger, så jag säger oskyldig till motsatsen är bevisad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...