Daniel Postat 20 december 2004 Postat 20 december 2004 jag vet att det finns många trådar om gröna alger, men som jag haruppfattat det så handlar de om trådalger, vanliga och som vissa djuräter glatt.. men.. jag har fått i rekordtid (1 vecka) algblommning på sanden och på vissasten (ej levande, jag har ett par hålsten som utfyllning), det handlarom en grön matta som inte växer alls i höjden, utan bara på ytan, detser mer ut som bakterier än alger, men de är inte röda som de sombrukar komma på sanden, utan gröna.De vanliga råd handlar om att höja cirkulation och det har jag gjort,har ugnefär 2400lit/tim och jag har 180 liter, men det som oroa mig äratt idag, efter jag kom hem efter två dagar frånvaro så var vattnetgrumligt och algerna mer utspridda än någonsin... vad kan det bro på??I karet har jag inget levande, endast sten, den har varit igång i 8veckor, mina nitritvärdena är lite höga (cirka 2mg/lit), temperaturstadigt vid 26 grader, densitet 1022 och bara två vanliga t8 lysrör.ska jag oroa mig eller räcker det att slänga in lite turbosniglar och eremitkräftor för att få bort algj*vlarna?och vad kommer grumligheten ifrån? ska jag köra med en ytterfilter i några dagar eller skadar det bara?tack för tålamodet i en till nybörjartråd om alger.. Citera
adddo Postat 20 december 2004 Postat 20 december 2004 En del av akvariets inkörning, det kommer nog att försvinna av sig själv såsmåningom. Citera
hbmannen Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 En del av akvariets inkörning, det kommer nog att försvinna av sig själv såsmåningom. om man "skrapar" av det gröna från rutorna så tar skummarn bort massor, har ja märkt.. får tömma grön sörja efter en kvart typ, men de verkar lönlöst att hålla på så ändå, för dom kommer tillbax på ett dygn, men men, de e ju kul å se in i karet ett par timmar om dan iaf Citera
stigigemla Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 All näring som skummas bort gör att akvariet lättare kommer i balans. Citera
hbmannen Postat 27 december 2004 Postat 27 december 2004 skönt då har man gjort nått rätt idag då.. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.