Gå till innehåll

Uv i sumpen, bra eller dåligt ?


Mattias

Rekommenderade inlägg

Nej, så länge vattnet passerar genom det så spelar det ingen roll. För vattnet du har i sumpen kommer ju upp till karet, och vattnet i visningskaret kommer ju ner till sumpen, Så det har ingen betydelse, förutom visuellt, då ett UVC kan vara snyggt att gömma undan å slippa se, iallafall enligt mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Nu har jag inget UV själv, men om/när jag skaffar så kommer jag ta vattnet från de delar där cirkulationen inte är så bra, det är ju där som bakterierna gillar sig. Har läst att en del kör det 24/7 och en del när man har problem, nackdelen med 24/7 är ju att man dödar även de bra bakterierna. Men som sagt så har jag ingen erfarenhet men det är så jag skulle börja köra iaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har förstått det som att det uv't ska ta kol på främst är olika larver/parasiter/ägg som kan ha lossnat från en sjuk fisk. Detta sker främst nattetid då fisken vilar i nån håla bland stenarna. Det optimala är därför om matningen till uv't tar sitt vatten därifrån. Hur viktigt detta är vet jag inte..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar skrivas i trådar som den här, bland annat av mig, precis som Ballsam skriver. I teorin ska man ha UV-C't så nära fiskarnas sovplatser som möjligt då det är där de är mest exponerade för parasiter, och det är där parasiterna har bäst överlevnadsmöjligheter. Praktiskt är det dock svårare att lösa, framförallt på ett estetiskt godtagbart sätt, och de flesta, även jag, stoppar sitt UV-C i sumpen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Jag har hört att de parasiter som UVC ska ta bort lever vid botten. Detta gjorde att man skulle försöka ta vattnet till UVC-filtret så nära botten som möjligt och inte i sumpen.

-De flesta jag sett har monterat det i underskåpet och tar vattnet i sumpen.

Jag har möjlighet att sätta insuget i hududkaret på ett snyggt sätt men det känns inte så säkert om en slang hoppar av.

Anledningen till min fråga är att jag har möjlighet att göra en extra ficka i avrinningskammaren som är frånskilld från ytavrinningen. Inloppet till denna ficka borrar jag så fall med några 25mm hål strax ovanför botten där vattnet kommer in i dena "extraficka".

Några goda råd gällande var man bör placera UV-filtret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du ta vatten även från botten innan vattnet far ner i sumpen så är det bara positivt. Att man brukar förorda att ta in vatten till UVC vid botten är att man vill ta vattnet från den plats där fiskarna sover, dvs bland stenenn, vilket då brukar vara nära botten, där det också rent generellt är sämre cirkulation. Kan du då ta in en del vatten genom en "förkammare" till avrinningsboxen nere vid botten så får du säkert bättre effekt på ditt UVC på det viset.

Kör hört! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kan lägga rör på botten och suga igenom så varför skall du föra ner det till sumpen och få balansproblem mellan ytavrinning och bottenavrinning? Jag skulle istället göra så att lägga insugsrören i botten och göra en closed loop med UV:et Insugningsrör - dränkbarpump i ett hörne - slang eller rör till UVC - UVC - retur till karet i ytan. Är du rädd för läckage - läg UVC:ts cirkpump i karet och sätt UVC:et ovanför karet

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där Lasse är en klurig man och jag löser mycket av det du skriver.

Mitt kar kommer bli ett hörnkar med brutna hörn.

Längst bak i 90-graders hörnan ska avrinningen sitta (inte helt otippat ;-)

-Jag har skissat lite på det i huvudet och nu är ingenjörsritningen klar :-p

Kanske man ska sätta en dränkbar rackare nere i facket precis som du sa Lasse och sedan en sluten loop till det.

Anledningen till hålet är att slippa se pumpen och sätta ett grovmaskigt nät från insidan.

efterssom det även kommer vara ytavrinning ner i denna kammare så kommer man heller inte kunna köra pumpen torr och bränna uvc-röret om det skulle bli stopp för det uppborrade hålet.

post-5521-14468921993642_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...