Gå till innehåll

lämna akvarium i två veckor?


ralle1424

Rekommenderade inlägg

Beror lite på hur mycket du har i akvariet och framförallt om du har massa trevlig teknik som doserar automatiskt..

Jag kan utan problem vara borta 2-3 veckor genom att jag har automatisk påfyllning av osmos, stora dunkar som jag kör balling från för att bl.a. hålla Ca och Kh på jämn nivå. Foderautomat...

Att man inte bytt vatten på 2-3 veckor betyder inte att fiskarna flyter upp och ner och korallerna rullar ihop och dör :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte våga lämna mitt kar även med all teknik. läst för mycket madrömshistorier om pumpar som gått sönder, foderautomater som slutat att fungera / ramlat i vattnet.

ha någon som kikar till den även om du har all teknik ifall något skulle gå sönder :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte våga lämna mitt kar även med all teknik. läst för mycket madrömshistorier om pumpar som gått sönder, foderautomater som slutat att fungera / ramlat i vattnet.

ha någon som kikar till den även om du har all teknik ifall något skulle gå sönder :)

Precis! om jag åker bort en vecka så ser ja till att nån är där och kikar/matar iallafall varannan dag. För alltid när något går sönder är man inte hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som alla alla tidigare inlägg är jag av åsikten att det går utmärkt att åka bort. Jag har någon som tittar till baljan, fyller på osmos reservoaren och kontrollerar så det inte läcker, ljuset funkar osv. Men under tiden jag är bortrest får de ingen mat.Det är något jag eventuellt har med mig från min sötvattensbakgrund, men 3 veckor utan mat går utmärkt för ett friskt saltvattenskar. Däremot tror jag inte att långsamma foderspeciallister som mandariner exempelvis skulle gilla det, speciellt eftersom när du börjar mata igen kommer det ta ett tag innan smålivet når samma nivåer som tidigare, så man får självklart göra en individuell bedömning utifrån sin egen balja.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...