Gå till innehåll

Hmm grejer som går sönder


kladd3

Rekommenderade inlägg

Hejsan allesammans

Har en skummare Aquacare 1000 v där ehiem pumpen har gått sönder så frågorna är följande.

1. Hur länge klara jag mig utan skummare har inget levande i akvariet utan bara levande sten

2. Är det värt att köpa en ny pump eller går det lika bra att köpa en ny kaske bättre skummare och vilken skummare rekomedera ni då. Akavariet är ca 320 liter och tänkt att a både fisk koraller och anemoner i det så småningom. Ett exrtra plus är att skummaren är väldigt tyst.

3. Vilken tup av märke på pump skulle ni då rekomendera att jag köpta har haft en ehiem pump på 50 6 liter per min samt tryckhöjd på pumpen har varit ca 3 m

Tacksam för svar-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vanligaste felet på Eheimpumparna är att enbart impellern gått sönder. Impeller + axel + gummipluttar bör väl kosta 300:- ungefär.

Kan du lyfta ur impellern med drivmagneten så känner du om det vibrerar när du håller den i närheten av rätt ställe om du sätter i stickkontakten.

Är det ingen skillnad med och utan ström är det ny pump som gäller liksom om du inte får ur impellern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hmmm är lite fundersam på min skummare en aquacare 1000v den har nu varit varit igång i snart två veckor och skummar inget. på två veckor så har det kommit knappt 1 cm brunt äckligt vatten i koppen. Försöker ställa in den efter alla tips som jag har hittat här på guiden. men inte fan skummar den för det.

Har i och för sig bara haft i en fiks i snart en vecka men jag ser inte något skum alls, ska det vara skum i koppen eller ska det vara vatten där. När jag skruvar av koppen så ser jag att det är lite vitt skum precis där koppen skruvas på.

Är det någon som har en likadan skummare som kan säga om detta är normalt eller inte.

Ge gärna tips på hur ni har ställt in den alla tips och förslag mottages med förtjusning.

Föresten hur har ni vibrationssäkrat era för tycker att min vibrerar utan dess like.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen belastning - inget att ta ut - så enkelt är det oftast. Nu vet jag inte direkt när det gäller din skummare men man brukar ställa in luften och mottrycket så att skummet i stigarröret är någon centimeter (eller två) från överrinningen till koppen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...