Gå till innehåll

Rödgrön röra


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

Om en del koraller tappar sina röda färger och blir gröna istället, vad saknas/finns överskott av då?

Röd flakmontipora håller fin röd färg, så även acanthastrea, men röd digitata har blivit mer åt hudfärgad, Acropora millepora (rosa/röd) har blivit knallgrön, och Acropora sp (typ samma röd som vanlig röd digitata) är grågrön, lite åt grönmögelost i färgen).

Jag har för mig att strontium är det som sköter röda färger? Gissar att det inte riktigt är hela lösningen heller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några uppslag:

En möjlighet är att det har med ljusstyrkan att göra. T ex Acropora millepora uttrycker mer av ett grönt pigmentprotein vid lägre ljusstyrkor och ett rött pigmentprotein vid högre ljusstyrkor. Se inlägg 14 i denna tråd, figur 1.

Kaliumbrist brukar ju associeras med dålig färgning av röda montiporer men det problemet har du ju inte.

Det verkar generellt vara så att högre näringsvärden ger grönare och mörkare koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näringsvärden och ljuset kan nog vara faktorerna i så fall.

Dels har jag höga näringsvärden, sisådär 20-30 ppm nitrat... dels har röret rakt ovanför lagt av nästan helt, förvisso bara ett actinicrör, men icke desto mindre lär det väl ha nån form av påverkan.

Får byta det och se om det blir nå bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...