Gå till innehåll

Förklaring på utrycket "centimeter fisk"


Reuben

Rekommenderade inlägg

12cm Smågobyn eller en 12cm drake, hur jämbördigt belastar dom karet?

Jag tycker att det är den sämsta "regeln" som används idag då den har väldigt dåliga förutsättningar för att fungera i verkligheten.

Beklagligt nog så finns ingen enkel formel för att räkna ut lämplig belastning, det finns för många parametrar att ta i hänsyn.

Fiskens volym, vad den äter och mängd, hur frekvent behöver den mat etc. spelar in i ekvationen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley9:Nu får du lägga ner Carl, jag börjar skämmas snart....

När det kommer till fisk så har jag heldre få och fina än så många jag kan packa in...

Låter lite egendomligt för vissa men jag prioriterar koraller mer.

Ett tag resonerade jag att jag behövde fisk för att slippa frågorna om varför jag hade ett akvarium utan fisk, fick fortfarande frågor om det var för dyrt med fisk för att jag inte hade så många.

Jag kan dock inte ge något bättre råd än att man skall verkligen tänka efter innan man skaffar en ny fisk.

-Blir den stor eller passar den mitt kar?

-Käkar den upp befintlig fisk/korall för x antal tusen?

-Hur rolig är den om 3-6 månader. <- Många missar denna...

-Passar dess beteende in med dom andra fiskarna, blir det en konflikt?

-Finns det någon fisk jag heldre ville ha?

Sen om man har svårt att hålla ordning på näringsvärden/sjukdomar så är det kanske inte helt lämpligt att öka populationen.

Jag kör ingen UV eller Ozon och min Leucosternon har inte ens prick om jag rotar runt med sten o härjar vid VB, jag tror att det beror på en lätt/lagom belastning i karet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varken vikt eller längd spelar någon större roll för belastningen (om inte fisken dör i akvariet) Vad som spelar roll är däremot hur mycket ni matar. Sen säger det sig självt att mängden mat givetvis på sätt och vis bestämmer hur mycket biomassa av fisk ni kan ha men det är mängden tillförd mat som är den bestämmande delen för belastningen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en rolig tvist på problemet, frågan blir då istället hur många fiskar kan jag hålla med x mängd foder av en viss typ;)

Hur mycket näring ett system kan hantera blir även det en rätt svår fråga att svar på utan praktiska experiment.

Jag tror vi får svårt med att komma på en säker regel som är hållbar utan att ha väldigt stora säkerhetsmarginaler...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur jag ville "tvista" till det är att man kan välja på vilket sätt man matar. I naturen växer oftast våra fiskar betydligt långsammare än i akvarium. Detta beror främst på att oftast är just maten en bristvara i naturen eller helt enkelt på att moderna fodertyper är för bra. Man kan välja en liten mindre tillväxttakt på fisken, dvs mindre foder per individ och mer likt naturen. Om man gör det så kan man ha betydligt mer fisk (både i längd och biomassa) än om man väljer fiskodlartekniken, dvs vräker i mängder av foder per individ.

Vissa arter lever i naturen på relativ näringsfattig mat eller sådan mat som är svår att tillgodogöra sig. Fiskar som lever av alger och växter tillhör den senaste gruppen och behöver äta mer eller mindre konstant i naturen. I akvariet där de får tillgång till rena broilermaten så är inte behovet att äta ständigt så stort. Har man algätande fiskar och de i första hand lever på alger som producerats i akvariet så är de snarast en tillgång (och konsument) än en belastning för akvariet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen finns det en faktor till om man yttreliggare vill tvista till det:)

O det är reningsverkets beredskap att ta hand om fiskskit och oäten mat.

Har man ett kar med hög beredskap så kan man belasta mycket mera ojämnt och tänja mer på gränserna och lasta mera fisk.

O ytterliggare kan man tvista till det att det dessutom hänger på hur man matar, d.v.s mycke åt gången en gång om dan eller lite lite hela tiden t.e.x med en artemiakläckare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä Reuben ja ska inte röra till det mera utan bara säga att cm/liter är ett rätt bra mått för att sätta sig in i hur mycke fisk man behöver bygga sitt renings tänk kring.

Utöver rening/vattenkvallite så tycker jag att en viktig sak man ska tänka på är

--hur kommer fisken att trivas i min plannering av kar och möblering??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På andra sidan atlanten kör man mycket med 1 inch / Gallon

och 1 inch är ca 2.5 cm, och en gallon är ca 3.8 liter. Men som sagt, mer teknik, skötsel och rening mer fisk.

Lägre djur räknas inte med efter som de producerar mindra avfall och kräver mindre införsel av avfall (algätare binder näring, eremiter äter mycket skräp, ingen behöver matas om det inte är extremt näringsfattigt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...