Gå till innehåll

Projekt Saltvattenakvarium


violla

Rekommenderade inlägg

Hejsan. Jag är ny här på forumet.

Jag har tidigare i flera år haft sötvattensakvarium, men nu är det dax för mitt första saltvattensakvarium.

Det är dock ett tag bort innan jag kommer ha möjlighet att starta upp mitt akvarium, då vi ska bygga ut huset färdigt först. Men detta förhindrar inte att börja införskaffa allt som behövs till att starta. Så där är jag.. inköps-stadiet. Det blir bra att få sprida ut kostnaderna lite, fram tills vi byggt ut färdigt.

Så nu tänkte jag att ni ska få hjälpa mig att skriva en check-lista på allt jag behöver handla fram till uppstarten.

Funderar på ett akvarium antingen 275 l (100x50x55 cm) eller ett 360l (130x50x55 cm).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:W:

Välkommen till SG.

Fundera på vilka mått du har där karet ska stå. Att ha ett djupare och högre kar är i mitt tycke finare och häftigare.

Fundera också på vad det är du vill ha i akvariet, dvs vilka typer av fiskar, mjuka och/eller hårda koraller. Detta betyder en del i vilken utrustning man behöver.

Tänk på att ju större vattenvolym karet har desto lättare att hålla en bra balans i. Det är "samma jobb" som ska göras oavsett storlek.

Jag skulle börja tänka i dessa steg om jag skulle starta upp ett nytt kar igen.

1. Vad vill jag ha i karet. Koraller (SPS, LPS, Mjukisar) och fiskar?

2. Vart skall akvariet stå och hur vill jag att utseendet ska vara?

3. Vad blir de "optimala" måtten när jag vet vart det ska stå?

4. Hur ska bänken se ut?

5. Ska jag ha en sump (akvarie under visningsakvarie som man ställer all teknik i)?

6. Belysning som passar fisk och korall? MH, LED, T5 mm

7. Skummare - storlek

8. Olika pumpar, streampumpar och ev returpump från Sump.

9. Allt annat... där man beslutar efter att man tagit fasta på det ovanför. Här pratar vi om olika reaktorer, doserpumpar, rördragning, eldragning, kylning, uppvärmning, vattenpåfyllning, osmosanäggning, tester mm...

Som en liten tumregel brukar man säga att det kostar ca 100 kr/liter att starta upp. Fast det finns stor spridning kring den siffran.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Mått där karet ska stå är för närvarande inte bestämt, (väggen är inte byggd ännu) (måtten är dom som var på sidan som säljer akvarium), jag har gärna ett högre om jag får tag i ett. Det kommer troligtvis att bli ett inbyggt akvarium där jag via rummet bakom kommer att sköta det mesta. sump är väl klokt vad jag har förstått, så det blir det nog.

Vad jag ska ha i akvariumet, ja, jag borde väl börja med sånt som är enkelt, iom att jag inte har haft något saltvattensakvarium tidigare. Det är lätt att sitta och titta på bilder och peka, en sån, en sån och en sån. Men vad som är enkelt att få att överleva är svårt för mig att säga.. kom med förslag =)

Vill gärna ha både koraller och fiskar, men om det är SPS, LPS eller Mjukisar är också svårt att säga, då jag inte vet vad som går att ha ihop och vad som klassas lätt att få att överleva. Om jag sen inser att jag är stjärnan på det här med saltvattensakvarium så blir det säkert inte bara ett, om jag känner mig själv rätt. Men det tar vi när jag fått min första korall och fisk att överleva =)

Jag har inte tänkt att det ska vara just så pass att det fungerar, utan med möjlighet att utveckla.

Kom gärna med en fingervisning åt vilket håll man bör luta sig när man är nybörjare, ang. koraller o fiskar osv. vilka är lämpliga att börja med och som går ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, om du ska kunna välja och vraka så skulle jag måttbeställa ett akvarium med bänk. Speciellt om det skal vara inbyggt. Jag skulle då välja en Optiwhite-framruta då den återger färger bättre än traditionellt glas.

När det gäller koraller så handlar det mycket om belysning och cirkulation. Stenkoraller är de som är svårast och de behöver bra cirkulation och bra belysning. En tumregel är att belysningen skall vara minst 1W/liter för att kunna driva stenkoraller. Jag själv har 1,5 W/liter vilket fungerar bra.

Olika fiskar kräver olika simytor och gömställen. Om du vill ha stora fiskar som t.ex. kirurger och kejsare så behöver dessat stor simyta. Då vill man nog ha ett "långt" akvarium och stor vattenvolym. Vill man enbart ha småfiskar som clowner, dvärkejsare mm så fungerar det med de flesta karen (ej nanokar). Fiskar har inget anspråk på ljus däremot.

Sammantaget så om jag skulle bygga ett "in-wall" akvarie så skulle jag satsa på att KUNNA ha det mesta i akvariet. Jag skulle satsa på en volym någonstans mellan 500 - 1000 liter. För mig så skulle ett inbyggt 200x60x60 (720 liter) vara ganska bra. Det finns nog inget värre än att efter ett halvår inse att man borde gjort annorlunda. Möjligen så skulle djupen (från framväggen till bakväggen) bli 70 cm. (Lättare att bygga fina rev.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

500-1000 liter är alldeles för stort för vårat hus, även efter vi byggt ut det. Absolut längsta jag kan ha är 130cm. Sen höjd och djup kan säkert vara mer än 50x55 men troligen inte mer än 60x60

Så om vi nu pratar ett generellt nybörjar saltvattensakvarium, med sump, där man vill KUNNA ha det mesta i akvariumet. Hur ser då check-listan ut. Vad behövs för att få de små liven att överleva?

1. Akvarium, med bänk/vägg/skåp.

2. Sump-akvarium under.

3...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3.Osmos och silikatfilter.

4.Vattentester. (nitrit, nitrat, fosfat, kh, magnesium, calcium)

5.Returpump från sump.

6.Cirkulationspumpar. (sattsa på 10 x vattenvolymen)

7.Belysning. Metallhalogen, T5-rör eller LED. Sattsa på 1w/liter eller mer som tidigare sagt.

8.UV-filter. Speciellt om du ska ha mycket eller kännsligare fiskar.

9.Skummare

Sen tillkommer lite kemikalier för att upprätthålla rätt vattenvärden.

Ovanstående utrustning är det jag användt mig av och det har funkat kanon för mig. Tycker nog att den är ganska basic för att testa på saltvatten ordentligt. Sen kan man ta nästa steg och automatisera sin hobby med div. doserpumpar, reaktorer osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

500-1000 liter är alldeles för stort för vårat hus, även efter vi byggt ut det. Absolut längsta jag kan ha är 130cm. Sen höjd och djup kan säkert vara mer än 50x55 men troligen inte mer än 60x60

Så om vi nu pratar ett generellt nybörjar saltvattensakvarium, med sump, där man vill KUNNA ha det mesta i akvariumet. Hur ser då check-listan ut. Vad behövs för att få de små liven att överleva?

1. Akvarium, med bänk/vägg/skåp.

2. Sump-akvarium under.

3...

Tja, då har du en begränsad yta att bygga på. Utgå ifrån den. Kan du välja 130x60x60 så gör det. Välj längden 120 upp till 130. Då passar lysrörsramper/ MH ramper och LED ramper bra. Min kombinerade T5/MH är på 2x250 W (MH) + 4x54 W (T5) och är 120 cm brett. Det är ett standardmått.

När det gäller sumpen och höjden så räkna med minst 60 cm utrymme inifrån sumpens botten upp till "taket" i sumpskåpet. De flesta skummare kräver en minihöjd på ca 55-60 cm för att kunna lyfta av koppen med all uppskummad gegga i.

Det finns mycket roligt att tänka på.

Kolla in min egen akvarietråd där jag bygger allt från grunden. Läs även andras så kommer frågorna per automatik.

Just nu är du på fråga 1,2 och 3 :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lägger nog till punkt 0. Kunskap, grunden till allt i hobbyn så några bra böcker är rätt viktigt(samt att du läser dom ;)).

Det blir enklare att handla prylar och billigare om det blir rätt från början istället för att man senare inser att man snålat på skummaren eller ljus och behöver byta upp sig.

Annars så har du fått bra tipps även om jag inte håller med om 10x flöde, det är ett föråldrat mått från eran då man körde powerhed pumpar. Dom moderna stream pumparna har ett bättre flöde för djuren men man bör nog räkna med en högre omsättning. Jag har rätt extremt nu 90+x volymen utan returpump men jag kommer nog att lägga mig kring 75.

Beroende på kar så skulle jag höfta med 40-80x för att det inte skall bli så mycke skräp liggande.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lägger nog till punkt 0. Kunskap, grunden till allt i hobbyn så några bra böcker är rätt viktigt(samt att du läser dom ;)).

Det blir enklare att handla prylar och billigare om det blir rätt från början istället för att man senare inser att man snålat på skummaren eller ljus och behöver byta upp sig.

Annars så har du fått bra tipps även om jag inte håller med om 10x flöde, det är ett föråldrat mått från eran då man körde powerhed pumpar. Dom moderna stream pumparna har ett bättre flöde för djuren men man bör nog räkna med en högre omsättning. Jag har rätt extremt nu 90+x volymen utan returpump men jag kommer nog att lägga mig kring 75.

Beroende på kar så skulle jag höfta med 40-80x för att det inte skall bli så mycke skräp liggande.

//NiXoN

Efter en stunds funderande så är jag villig att hålla med om detta! Räknade lite snabbt och jag hade faktiskt 30ggr volymen själv och jag hade planer på att utöka detta när mitt kar var i drift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan. Tack för era svar.. Nu har jag lite att gå på. Naturligtvis ska jag bättra på kunskapen, det är ju det jag försöker göra här =)

Men det är ganska svårt i denna havsdjungel av alla bra att ha grejer, så man vet inte riktigt vad man verkligen behöver och vad som är bra att ha.

Kommer garanterat att komma med fler frågor framöver. Ska fortsätta följa forumet med stort intresse.

Om man har ett inbyggnadsakvarium, måste man ha fläktar ovanför då, som transporterar bort all avdunstning, så man inte får vattenskador, eller hur brukar folk göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör ha en ventilation i akvarierummet, men det beror också lite på hur rummet är. Det kan vara smart att sätta dit en badrumsfläkt som reagerar på fukten och transporterar bort den.

Jag utgår alltså från att vi pratar om ett akvarie som är placerat i en "garderob" och där man från andra sidan väggen ser akvariet som en tavla på väggen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du är ute i tid så kan det vara bra att skaffa sig en shopping lista.

Saker att hålla ögonen på,,, erbjudanden, begangnat här eller blocket eller på andra forum.

Har man lite tålamod så kan man få tag i skummare, pumpar, belysning för långt under nypris.

T.e.x

Skummare för 600 liter o uppåt

Streamerpumpar runt 4000 l/h ett par stycken.

Returpump.

Belysning 120cm.

Refraktometer

Kanske en osmos (hänger lite på hur ditt kranvatten är - här i Sverige är en trend att ha en sån)

Själva karet däremot så skulle jag inte satsa på ett begagnat, nya kar är billiga i förhållande till de skador ett gammalt kar kan orsaka. Dessutom så är det mycket lättare att föra en dialog med ett försäkringsbolag om du har ett kvitto på just akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis.. Funderar på att ha det i en garderob och titta på det från andra sidan.

Att försöka handla allt eftersom på blocket eller forum var precis vad jag hade tänkt, för jag har som sagt tid på mig. Kranvattnet vi har är från en egen brunn och det är bra vatten sånär som på järnhalten. Vet inte hur man gör där, om man kan filtrera bort det på något vis? men jag tror ändå att en osmos skulle vara bra.

Vad är en Refraktometer?

Låter väl klokt att ha kvitto på akvariumet att det är nytt, om det skulle hända någonting.

Någon som har erfarenhet av att ställa akvarium på IKEA köksstommar? Håller det, hur mycket måste man förstärka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En refraktometer är en finurlig liten sak att kolla salthalten. Det finns andra varianter för att kolla just salthalt men en refraktometer är det bästa för rimliga pengar.

En osmos skulle jag satsa på om du vill minska möjligheten till alger och andra problem. Har ni vatten med mycket järn så brukar algerna trivas. (Ibland tillsätter man järn för att få gröna koraller att bli grönare, men det ökar även algtillväxten).

Jag skulle inte satsa på ikeastommar utan skaffa en ställning i aluminium istället (finns att måttbeställa hos akvariebutiker). Du kommer att spilla vatten och då kommer IKEA-stommarna att fara illa åt. När akvariet väl är på plats vill man knappast behöva fixa med ställningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp håller med Peter om att en r osmos är att föredra om man har egen brunn. Ofta har man ett lågt ph och då fäller koppar och annat ur b.l.a sin varmvattenberedare, rör och kranar. O dessutom så kan man få endel annat i vattnet, o tar man sitt vatten djupt nere i marken så behövs en del gaser fälla ur innan du stoppar vattnet i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag läst och klurat och funderat.. men vet inte om jag är på rätt spår eller om jag är ute och cyklar... Hjälp mig lite att få rätsida.

Ponera att jag har ett saltvattensakvarium på 330L + en sump på (ja hur stor då?)

Då borde jag kunna ha en Skummarautomat Tunze 9005 (upp till 500L). Denna har ett flöde på 800L/H. Är det då detta mått på 800L/H som jag ska utgå ifrån då jag väljer returpumpen och UV-filter? DVS jag ska ha en returpump som klarar 800L/H och ett UV-filter som klara detsamma?

Sen ska jag ha cirkulationspumpar i akvariumet som klarar 330L X (minst) 40? DVS minst 13200L/H??

Är cirkulationspump detsamma som Streamerpumpar?

Osmos, är det någonting man kopplar in under akvariet vid sumpen, eller har man den stående varhelst man tar sitt vatten ifrån? Storleken på Osmos, är det enda då hur fort man vill ha påfyllnadsvattnet gjort? Måste det skapas en viss osmos hela tiden för att hela tiden fyllas på i akvariumet, eller fyller man på lite nu och då?

Den här tekniska biten är inte så himla enkel... =)

Sen det här med sumpen.. Blir inte klok på detta. Alla har olika.

Kan någon förklara vattnets väg från ytavrinningsboxen tills det är tillbaka i akvariumet igen, renat, bubblat, kemikaliekollat, osmospåfyllt, luftbubblefångat, medicinerat och filtrerat på alla sätt det ska filtreras. (något jag har glömt??)

Är det 3 fack som är det vanligaste eller?

Många frågor i samma inlägg, men om någon kan svara på någon fråga, så får jag kanske tillslut svar på alla =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sump behöver vara så stor så att du får plats med det du behöver där. Sedan räknas sumpen in som en del i vattensystemet vilket gör att ju större sump du har desto "större" akvarium har du, och det är lättare att hålla balans i vattenvärdena.

Jag kör på en sump som är på 120 L till mitt 466 L kar. Jag skulle ha kunnat haft ett större men jag tog helt enkelt ett gammalt kar jag hade.

När det gäller hur vattnet ska rinna i sumpen så är det först ner i skummarfacket, sedan teknikfacket (reaktorer av alla de slag efter eget tycke. Inga behövs egentligen i startögonblicket) för att sist ha ett returfack med returpumpen placerad i.

När det gäller skummare gör det inte speciellt mycket om den är överdimensionerad. Det enda du inte vill är att ha en underdimensionerad skummare.

Returpumpen bör anpassas efter hur mycket vatten som rinner ner, dvs vilken dimension du har på rören ner i karet. Returpumpen har ingen egentlig koppling till hur mycket skummaren släpper igenom, men det är trevligt att ha så lika värden som möjligt. Min skummarpump har 3500 L/h medan min retur har 2500 L/h. Tidare hade skummaren bara 2000 L/h och det fungerade lika bra.

Osmosen kan du ha vart som helst. Jag har min i tvättstugan en trappa ner och fyller 25 L dunkar. Dessa dunkar ställer jag sedan brevid sumpen och har en automatisk vattenpåfyllning kopplad från dunken till returfacket i sumpen.

Några svar i alla fall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du fick svar på dina frågor utom cirkulationen.

Ja ditt räkneexempel stämmer. Men du bör nog inte ha en pump som pumpar 13000 liter utan kanske ha 3 pumpar som pumpar 4500L/H vardera. Just för att få cirkulation o hela karet och inte bara en storm.

Ja streampumpar är pumpar cirkulationspumpar.

Precis som Peter skriver ang. osmosvattnet så fyller du ju på det allteftersom vattnet i karet dunstar. Och storleken är precis som du själv skriver beroende på hur snabbt du vill ha vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...