Gå till innehåll

Lunkas första saltkar


Lunka

Rekommenderade inlägg

hej, jag har precis tömt mitt malawi och tanken är att jag skall gå över till salt,

jag har fixat sump, skummare och all den tekniska utrustningen, men jag vet inte om jag vågar borra i botten, det borde ju bli försvagat, så min första fråga

hur långt ifrån hörnen måste jag minst borra? tänkte ha en retur och en för ytavrinningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns lite rekommendationer när det gäller hålavstånd i glas från Pilkington:

"Avståndet från kant till hål med mindre än 50 mm

diameter ska vara minst 1,5 gånger glasets tjocklek,

och om glaset är 8 mm eller mer ska det vara

minst 2 gånger tjockleken."

"I hörn ska avståndet i andra riktningen vara minst

4 gånger glasets tjocklek. Om hålet är mer än 50

mm i diameter, eller rektangulärt, måste avståndet

överstiga 0,5 gånger håldiametern respektive

hålets bredd. Avståndet mellan hål ska vara 0,5

gånger det största hålets diameter, eller minst 2–5

gånger glastjockleken."

Från sidan 76 i http://www.pilkington.com/resources/grundlaggandeomglas1.pdf

Så titta lite på det så blir det nog bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om något går fel med returpumpen så tömmer du ju karet då.

Du bör ha ytavrinning annars får du en hinna på vattnet efter ett tag. Om du kollar andras kar så ser du att dom flesta gör ett hörn på karet till ytavrinning, sedan har 1-3 rör ner till sump 2 till avrinning (2 för att få det tyst) 1 i reserv. Sen borrar vissa på bakre glaset i olika höjd för att få den effekten och vissa drar upp rör i olika höjd underifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla rör måste upp till ytan... Om det blir fel på något så rinner vattnet tillbaka ner i rören (hävertfunktion) och då vill man gärna inte att halva akvariet skall tömmas ner till sumpen, som då troligen svämmar över.

Jag har hört talas om en kille som gjorde det du vill göra men han satte dit en backventil. Backventilen hängde sig och översvämningen blev ett faktum när returpumpen la av...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ett utförligt svar, finns det ngn nackdel att släppa ut returvattnet från sumpen nära bottena? Skall ändå ha fler pumpar vid ytan och jag vill ha så lite synliga rör som möjligt

Du kan visst ha utloppet nere vid botten om du vill det, du gör "som vanligt" för att bryta häverten, borrar du 1 eller flera stycken 3-4mm hål precis ovanför vattenytan så får du in luft och bryter häverten direkt. borrar du snett underifrån så skvalar det inte när vattnet åker ut den vägen när returen är i drift.

Vilket öde, blir att dölja det med stenar istället, hur bred kant måste jag ha till ytavrinnigen om jag har en retur pump på 2000liter? Finns det någon lätt beräkning på det?

Det finns en sida på ett engelskt eller amerikanst forum tror jag det är, som det länkas till när folk frågar om överrinningskammar, tror du hittar det om du kollar runt här lite.

Vilken tjocklek bör man ha på glaset mellan facken på sumpen? Sumpen har måtten 65*45*45, samma fråga angående glaset till avrinningen i huvudkaret

3-4mm räcker gott och väl till bafflarna i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan visst ha utloppet nere vid botten om du vill det, du gör "som vanligt" för att bryta häverten, borrar du 1 eller flera stycken 3-4mm hål precis ovanför vattenytan så får du in luft och bryter häverten direkt. borrar du snett underifrån så skvalar det inte när vattnet åker ut den vägen när returen är i drift.

Han var inne på att botten borra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

nu är karet i full gång med sten och sand, nu efter någon vecka så har det dykt upp lite gröna små bollar, förökar sig snabbt, antar att det är kulalger eller vad det nu heter, skall dom vara kvar eller inte, min tanke är att dom konkurerar med andra alger så då kan det kanske vara bra att ha dom kvar för att senare ta bort dom med ngn lämplig fisk, eller har jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...