Gå till innehåll

patrikk

Rekommenderade inlägg

Jag är inte alls insatt i odlingen av pyto, zoo osv, men kan det inte vara så att "doserpumpen" ger ett rätt stort flöde så att det räcker till de kriteria du ställer upp ovan, men att den går väldigt sällan. Kanske bera en gång per dag eller vad som kan vara lämpligt.

precis som du säger så var tanken på bilden att tillföra nytt vatten 1 gång per timme eller liknade.

Jag hittade tråden på reefcentral men ser gärna att vi diskuterar vidare här om hur man skulle gå tillväga för att kunna lyckas med ett nästintill självförsörjande matningssystem.

för er som vill även läsa det på reefC så är länken följande:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1811725&highlight=culture+system&page=216

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så som "designen" är här, finns det inte en chans att man får någon meningsfull bevattning i sista kammaren genom matning i första. "rätt" skulle vara att köra separata pumpar från varje kammare till nästa, på timer. Lägst först, osv. Inga peristatiska, och då har man väll egentligen bara "berlin-lift" typen kvar. Impeller pumpar vill man ju inte använda, då den mosar allt levande, mer eller mindre. Man skulle kunna köra på magnetventiler, men då de brukar vara dyrare är det nog billigare att köra på flera luftpumpar.

Man behöver hålla vattnet i cirkulation i de olika kammarna med, antingen via luft, eller magnetomrörare. De senare är tystare, och man kan improvisera dem genom att använda fläktar, magneter och "stavar" till magnetomrörare.

Om man börjar med att pumpa från den näst lägsta till den lägsta, och klättrar uppåt, så borde det vara allt som behövs. Som gödning i phyto-kammaren är blomstra ett alternativ, om jag inte minns helt åt helvete.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett system man skulle kunna utnyttja skulle ju vara något i still med en "surge device", dom som läst Eric H Bornemans "Aquarium corals, selection, husbandry and natural history" har kanske sett bilden på "the Borneman flush device", min tanke är baserad på en liknande anordning.

Man skulle behöva en behållare som är placerad över akvariumet (eller vid sidan om, högre placerad), i behållaren skulle det finnas tre (eller fler) fack. Ett större mitt fack som skulle hålla phytoplankton, detta fack ska sedan kunna överflöda ner till lägre fack där hålls t.ex. rotifiers och artemia som kan livnära sig på phyto. En luftpump skulle via flera rör och syrestenar stå för syresättning och cirkulation i facken, medan en doserpump tillsätter vatten till phytofacket. När phytofacket fylls på svämmar phyto över i övriga fack. När nivån i övriga fack blir för hög öppnas ett lock i botten av behållaren och en vis mängd rotifiers/artemia spolas ut i akvariumet.

I och med att det inte är någon pump som för ut djuren så bör de flesta/alla överleva.

Utöver matningseffekten så skulle man få en liten våg som går i akvariumet då och då, när vattnet "dumpas".

Någon som tror på det konceptet? Konstruktionen skulle behöva ses över men konceptet bör fungera.

post-4606-14468920756715_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett system man skulle kunna utnyttja skulle ju vara något i still med en "surge device", dom som läst Eric H Bornemans "Aquarium corals, selection, husbandry and natural history" har kanske sett bilden på "the Borneman flush device", min tanke är baserad på en liknande anordning.

Man skulle behöva en behållare som är placerad över akvariumet (eller vid sidan om, högre placerad), i behållaren skulle det finnas tre (eller fler) fack. Ett större mitt fack som skulle hålla phytoplankton, detta fack ska sedan kunna överflöda ner till lägre fack där hålls t.ex. rotifiers och artemia som kan livnära sig på phyto. En luftpump skulle via flera rör och syrestenar stå för syresättning och cirkulation i facken, medan en doserpump tillsätter vatten till phytofacket. När phytofacket fylls på svämmar phyto över i övriga fack. När nivån i övriga fack blir för hög öppnas ett lock i botten av behållaren och en vis mängd rotifiers/artemia spolas ut i akvariumet.

I och med att det inte är någon pump som för ut djuren så bör de flesta/alla överleva.

Utöver matningseffekten så skulle man få en liten våg som går i akvariumet då och då, när vattnet "dumpas".

Någon som tror på det konceptet? Konstruktionen skulle behöva ses över men konceptet bör fungera.

jag är som sagt inte ng expert på något bara läst lite här o där, men reagerar inte rotifiers på ljus o dras dit ? borde man inte ha belysningen i botten för denna lösningen för just rotifiers?

Härligt med fler och intressant idéer!:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En idé till din bild, Christoffer - istället för ventiler kan man bygga på samma princip som används i "Pyhagoras kopp". Det är svårt att förklara och jag har ingen möjlighet att teckna på mobilen, men i princip handlar det om en självstartande hävert som drar igång vid en viss nivå och fortsätter ner till inloppet (avståndet mellan dessa behöver ju inte vara mer än kanske bara ett par centimetrar). Då kan man även få till vågen du pratar om och man behöver inte vara rädd för att hela kärlet ska tömmas på grund av en dålig packning eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En idé till din bild, Christoffer - istället för ventiler kan man bygga på samma princip som används i "Pyhagoras kopp". Det är svårt att förklara och jag har ingen möjlighet att teckna på mobilen, men i princip handlar det om en självstartande hävert som drar igång vid en viss nivå och fortsätter ner till inloppet (avståndet mellan dessa behöver ju inte vara mer än kanske bara ett par centimetrar). Då kan man även få till vågen du pratar om och man behöver inte vara rädd för att hela kärlet ska tömmas på grund av en dålig packning eller liknande.

google is my friend : tror det var så här du menade eller?

pytagoraskopp.jpg

fast man får ju justera röret så den inte tömmer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju ett effektivt system för att få vattnet ut ur en kammare, men för att få en effektiv hävert måste det vara mer än ett par cm mellan vattennivån i de olika behållarna man vill flytta vattnet mellan, så jag är inte säker på om jag tror på det som ett system för en sådan här odlingsanläggning. Det är samma princip som används för enklare 'vågmaskiner'. (surge device) Nackdelen, de låter. Sluuuurp, var gång de sänkt vattennivån så mycket att de suger luft, och stänger ned. Sen är där ju ett problem till med designen i det här syftet. Hur delar man flödet så att delar av flödet hamnar i sumpen, medan delar hamnar i nästa odlingsbalja.

Det är ju nästa grej. Hur mycket av flödet ska på varje håll. Man brukar ju ersätta halva rotifer kulturen med phyto. Ska man då köra en del phyto i karet för filtrerare som svampar med, så blir det två mängder att "räkna ihop" för att få en minimum totalskörd vid varje tillfälle. Sen ska rotifer-kulturen skickas dels i baljan, och dels till nästa odlingskammare, osv. Säg att man vill köra 50/50 på varje odling vid varje tillfälle. Man nöjer sig med en dl mysis vatten. Det innebär ju att man måste pytsa 2 dl ur artemia kammaren (en i karet och en i mysis kamaren), 4 ur rotifer kammarn, och 8 ur phyto.

Nu hade jag ju velat tappa klart mer än en dl mysis, men det var inte siffrorna som var poängen, utan skalan med vilken man behöver räkna med för sin odling.

Det kommer ju inte som en överraskning för någon, men ju större det man odlar är, desto lägre densitet kommer odlingen innehålla.

Det finns folk som är mycket bättre på de faktiska förhållandena här än vad jag är, men i grund och botten vad jag försöker säga är att jag är ganska skeptisk till att det här går att göra hållbart som annat än en simuleringsodling. Att ha det som ända foderkälla till ett akvarium kommer kräva odlingar i form av plastpooler från Jula...

Jag fortsätter gärna teoretisera runt ett bygge, men jag vill bara få fram att det inte på villkors vis räcker med en 100-200 liters balja för att hysa alla 4'a odlingarna om man ska ha det som en total lösning.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur mycket mysis går det åt vid 1 matninga eller per dag i rundla slängor för hmm låt säga 500l kar? självklart har det med densiteten artemia/mysis/l vatten men om vi antar att densiteten går att uppnå.

Ändrat av patrikk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror väl kanske på fisktätheten? Själv brukar jag mata med egengjord mix a la "Pappone" (fast utan socker/kolkälla). När jag matar med sköljd mysis så brukar jag ta 3 frysta kuber av OceanNutrition per gång i min 300-litraren. Det är mycket mysis när dessa väl tinat upp och vispas runt i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror väl kanske på fisktätheten? Själv brukar jag mata med egengjord mix a la "Pappone" (fast utan socker/kolkälla). När jag matar med sköljd mysis så brukar jag ta 3 frysta kuber av OceanNutrition per gång i min 300-litraren. Det är mycket mysis när dessa väl tinat upp och vispas runt i karet.

jag antar att du menar vanliga iskuber de är på ca 20ml st i volym. e de filtrerade ur vattnet eller är de frysta med vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...