Gå till innehåll

Skum sand


Niclas

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Jag skulle till o suga ren sanden från lite tråkiga brunalger som fläckat ner den, upptäcker då att sanden är som betong, nja kanske inte riktigt sååå hård men ändå. Vad beror detta lilla fenomen på? Är det kalkvattnet o kalreaktorn som dundrar i så mycket kalk att den binder sanden?smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är 99% säker på detta. har haft liknande problem då jag inte lyckades få upp kalciumet och det bara sjönk och sjönk och det spelade ingen roll hur mycket jag tillsatte. Senare när jag skulle ta ur sanden så var det stora kakor av sand. Kalciumet fälles ut helt enkelt och sedimenterade istället för att tas upp i vattenmassorna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sänk Ca. Om pH, Ca och KH är för högt faller kalk ut. Vill man ha högre pH måste man minska den ena eller bådade andra. Det går att göra en ekvation på det och jag har ett svagt minne av att jag sett en tabell någonstans på nätet. Om ingen annan hittar den får vi väl fråga Aerie.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...