Gå till innehåll

Planktonreaktor


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Är det någon på forumet som använder en phytoplanktonreaktor? Om så är fallet, har du byggt den själv eller köpt den? Hur byggde du alt. var köpte du?

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både ja och nej. Jag har en zooplankton/artemiareaktor. Där jag odlar phytplankton som foder till artemian/zooplanktonen. Jag kan maila manualenmed skiss så får vi se om det var nåt sånt du hade tänkt dig. Köpt i Tyskland, men hade jag vetat vad jag vet nu så hade jag byggt den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har satt upp ett lysrör bakom en hylla. Sen använder jag 4-5 st petflaskor 1.5 l som är av den hårdare sorten med rund botten. Gör ett hål i korken och använd luft rör som slutar ca 2 cm över bottnen koppla på en vanlig luftpump som orkar dra dem. Jag låter en bubla stiga varje sekund ungefär.Starta en kultur var 2-3 dag så har du konternuerligt med plankton, vill du ha större mängder kan du köpa glasburkar på Ikea 2 och 4 liter tror jag de har. De är bra för de är lite högre. Petflaskor är billiga och bra bara och slänga när de är förbrukkade. Du behöver inte ett lysrör om du skall massproducera , då räcker det nog med en fönsterbräda. Till luftrör kan du om du anväånda mc donalds balongrör då det kab vara svårt att hitta sådana annars.

Lycka till

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johannes: Jag la ett meddelande med min mailadress i din Personal Messenger Inbox.

Hur använder ni phytoplankton? Jag ser att du, Johannes, använder det som artemiaföda. Men som jag förstått det, ska det vara utmärkt korallföda - eller är jag ute cyklar?

Hur använder du det Tommy?

Att starta kulturer var 2-3 dag verkar inte vara något som passar mig, rent tidsmässigt. Av erfarenhet vet jag att det kommer att fungera den första tiden men sen tränger den s k verkligheten på och då kommer jag inte att hinna med det...

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm...är faktiskt något jag funderat lite på jag med,hur länge står sig phyton? Förr eller senare måste ju näringen/platsen i vattnet ta slut och phyton börja dö...eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, man tillför växtnäring ca varannan vecka o håller upp nitratenmellan 50-100mg/L. Så rätt nitratvärde och ständig belysning samt cirkulation så ska det hålla sig ungefär ett halvår. Då blandar man till lite nytt saltvatten och byter ca en tredjedel och så kör man vidare.Jag vet inte om det blir lättare när man kommer upp i lite större volym än vad det blir i pet-flaskor. Jag ska kopiera reaktorn jag har fast göra den 3 ggr större i ett gammalt akvarium. Har inte en aning om hur det kommer att gå, men det ska bli intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som du vet så har jag påbörjat detta ett par ggr så det finns nåt halvfärdigt, och jag har några som jag har lovat ett mail med uppgifter runt detta. Men av nån anledning så blir det inte klart, jag får väl rycka loss tummen från ni vet var och se till att få färdigt artikeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att jag startade kulturer så tätt beror på att jag har använt phytoplanktonen till att dra upp rotatorer med( första foder till clownyngel), samt att fylla akvariet som clownynglen skulle vara i med phytoplankton. Jag har alltså förbrukat stora mängder och inte bara någon deciliter då och då. När jag drog fram som mest phyto blev det säkert några liter per dag! Så jag tror inte att du kommer att behöva lägga så mycket joibb på det. Kanske någon gång per vecka som du behöver titta till odlingen.

Men mitt råd är att inte krångla till det utan att göra det så enkelt som möjligt för det kan ta hur mycket tid som helst annars.

Ha också en reserv kultur som du kör parallelt för de kan faktiskt krascha ibland eller bli förorenade av oönskade alger

Johannes! vilken växtnäring använder du? Kan det inte vara lite farligt att använda vanliga sådana om man senare skall mata akvariet med planktonen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade en planktonreaktor på aquaproo2000.de för 76.50 euro + frakt. På Reef Central finns det en aktuell tråd om just planktonreaktorer och tydligen försöker många "over there" beställa från den här tyska webbshoppen, men de har samma problem som jag med tyskan. Hursomhelst tycker jag att 7-800:- kan det vara värt för att slippa bygga en själv - jag är ganska bekväm av mig, det medges.

Är det en sån här du har Johannes?

Är det någon som kan översätta?

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width=550 bgColor=#cccccc border=1>

<T>

<TR>

<TD vAlign=top bgColor=#003366>NEU !!! Plankton/Artemiareaktor </TD></TR>

<TR>

<TD vAlign=top align=middle bgColor=#cccccc>

<DIV align=left>

Plktreak.gif </DIV>

<DIV align=left>

Züchten Sie Ihr eigenes Lebendfutter:

Artemia- und Planktonreaktor, der durch die Verwirklichung von Stoffkreisläufen ohne großen Pflegeaufwand hochproduktiv arbeitet.

Mit den neuen Reaktoren können Sie einfach und ohne großen Aufwand marines Plankton und Artemia vermehren. Das Lebendfutter ist jederzeit verfügbar, garantiert frei von Krankheitskeimen und von bester Qualität, da stets gut genährt.

Außerdem bekommen Ihre Tiere eine zusätzliche Portion Grünfutter, da sich im Darm des Lebendfutters einzellige Algen befinden. Für die gesunde Ernährung von Fischen, Korallen, Seegurken, Haarsternen, etc. und die Aufzucht von marinen Larven.

Der Reaktor wird wie abgebildet ausgeliefert. Im Lieferumfang ist folgendes enthalten:

1 Beutel Phytoplankton, 1 Beutel Zooplankton, 2 Lufthebepumpen, 1 Bedienungs - bzw. Gebrauchsanleitung</DIV></TD></TR></T></TABLE>

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde den genom en translator på nätet,engelska kanske är lättare för de flesta...är rätt kass översättning men bättre än tyska:

Breedings you your characteristic Lebendfutter:

Artemia- and Planktonreaktor that works through the realization of material circulation without large care expense "hochproduktiv". With the new reactors, you can simply and without large expense navy Plankton and Artemia increase. The "Lebendfutter" is always available, guarantees freely of illness germ and of best quality because always well nourished. Moreover your animals get an additional portion green lining because in the intestine of the "Lebendfutters" single leagues algae are. For the healthy nourishment of fishes, coral, lake cucumber, hair stars, etc. and the raising of navy "Larven". The reactor is delivered how duplicated. In the delivery, following is contained: 1 bag Phytoplankton, 1 bag Zooplankton, 2 air elevated pumps, 1 operation - and/or instruction booklet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Tommy hur går man tillväga för att få fram plankton med pet flaske metoden? Jag behöver en liten uft pump, en petflaska med luftrör? Hur får man i gång själva kulturen? Köper man nån slags start sats för att få i gång det hela och sedan matar denna kultutr med växtnäring? Verkar väldiggt intressant just som korall foder men jag har liksom noll koll på hur man går tillväga för att få fram plankton.

/Mattias Widell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att du ska kika på denna sida Mattias http://www.cellpharm.co.uk/

Du behöver bara näring till phytot, lite phyto samt salt av god kvalitet. Jag har phyto och rotatorerom du skulle vilja ha.

När du startar blandar du bara salt med vatten som är fritt från klor, tillsätter näring efter tillverkarens rekomendationer, ympar in phyto samt väntar att det skall starta att föröka sig! Det enda du behöver tillföra är ljus. Men se till att ha en reservkultur för det är lätt hänt att det blir en krasch eller förorenat om man slarvar/har bråttom.

Sen behöver du troligen någon art av djurplankton, tex rotatorer om du vill mata korallerna med dem, denna odling "matar" du med phyto vattnet.

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kaj: Japp Kaj, fast detta är den äldre modellen (tror att Peter J har den) min har det s.k biofiltret också. Peter o jag har skojat om detta nån gång, för jag har inte en aning om ifall det gör nån skillnad bortsett från att det kostar mer. Jag köpte min på http://www.meeresaquaristik.de/php/shop/där kan du söka på "artemia" så ser du de olika modellerna. Och köper du den där så får du med en svensk manual som jag har översatt åt dom till Svenska och Engelska. (den du fick med mailet Kaj). Jag vågar inte uttala mig om ifall det s.k biofiltret är värt 20 euro extra. Men åter igen så tycker jag att den är lite för liten, jag hade viljat ha den 3ggr så produktiv så att jag kunde mata från den dagligen. Både fiskar o koraller blir som tokiga när dom får levande.

Tommy: Växtnäring helt fritt från koppar har jag inte hittat i Sverige, och eftersom kopparn tas upp av phyten och sedan zooplanktonen så tillför man det till akvariet den vägen. De gödningsmedlena som vi hittar i våra blomsterbutiker är oftast restprodukter från pappersmassatillverkning full med skit (bl.a koppar och svavel).Jag provade också ett antal olika gödningsmedel i början som jag efter viss mail-korrespondens med Tyskland blev avrådd att använda efter att jag skrivit vad dom innehöll.Däremot så rekommenderar Tyskarna ett medel från Compo "Compo Grunpflanzendunger" som jag har några liter av och beställer ni reaktorn från Tyskland så be dom att gå in i närmaste butik och skicka med sånt, det gjorde dom för mig. Jag har också varit i kontakt med Copmo själva men dom har ingen importör i Sverige. Däremot tyckte dom att det var så roligt att få mail från Sverige så att dom skickade mig en flaska tvärs över europa som julklappi höstas.

E vi däremot ett par stycken så kan vi säkert få dom att skicka en låda 20x1 liter eller 40x500ml. Här skulle jag också vilja bjuda in Peter Josefsson till diskussionen som också har erfarenheter från reaktorn, för han hade en teori som jag delar att gödningen tillsätts ev en enda orsak och det är att hålla uppe nitratvärdet och det gjorde han med (ett-vitt-pulver-vad-det-nu-heter)

Som Tommy skriver så har jag också lyckats krascha phytodlingen. Jag tror att mitt första fel var att jag tyckte inte att phyttillväxten kom igång fort nog och började tillsätta mer och mer ljus och plötsligt så var allt en brun soppa, andra alger tog helt enkelt över. Som vanligt inom detta så gäller tålamod.

Så här ser min ut http://www.zinn-aquarientechnik.de/Produkte/Artemia-Reaktore n/artemia-reaktoren.html det är den översta bilden. Den som är 40x25x25

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men under den finns det ju andra storlekar. Vad jag kan se är det inget annat som skiljer de åt - förutom att de är spegelvända...

ÄR det någon skillnad på dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips till er som vill försöka er på detta är att se till att ni har ett lock som sluter relativt tätt på kärlet samt att filtrera luften som går in i phytoodlingen genom aktivtkol. Då minskar man risken att få in oönskade saker i vattnet som kan ställa till det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, skillnaden är det s.k "nya revulotionerande biofiltret" där gick jag på reklamen med hela huvet. Och idag hade jag gett mycket för att ha den stora på 80x40x35 i stället. Det är därför jag återkommande påpekar att min är för liten. Den fungerar jättebra och jag har ju ingen erfarenhet av den större så jag vet inte om den är mer produktiv, därför ska jag bygga en stor för att se hur det funkar. Det enda som jag ser som ett eventuellt bekymmer är att hitta den nylonväven som sitter mellan kammrarna. Undrar hur finmaskigt det måste vara och var jag får tag i det? Om nån har ett tips ang. detta så skriv gärna det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en tråd på Reef Central där man diskuterar den här tyska planktonreaktorn och DIY-versionen: http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid =200519&highlight=phytoplankton

Någon där säger att det ena filtret ska vara 53 micron och det andra mindre än 20 micron.

Jag hade provat att fråga en välsorterad järnhandel efter tyget.

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då måste det finaste var det som delar behållarna så att inte phytplanktonen tar sig över till djuren. Och det grövre måste då sitta i uppsamlingskoppen. Den har man för övrigt tagit bort,,,,,i alla fall på min modell så det är alltså en bit nylonväv med 20 micron maskor jag ska ha. Ska först kolla om den finns som reservdel i butiken där jag beställde,,,,,,,,det är ju inte otänkbart att man lyckas göra sönder nätet vid rengöring så det borde ju inte vara några konstigheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Hittade den här "gamla" tråden när jag letade info angående plankton och tänkte återuppliva den smiley1.gif. Det är ju helt klart intressant att kunna mata med "riktig" föda smiley1.gif

Johannes,är lite nyfiken på om du gjorde en större modell av reaktorn som du skrev! Har själv lite funderingar på det iom. att jag redan har ett par gamla mindre akvarium ståendes och inte riktigt gillar PET-flaske modellen.

Har jag uppfattatkonstruktionen rättatt phytoplankton odlas i det större facket och matas till rotifers som finns i det mindre facket med hjälp av en siphonpump som man låter gå då och då!

Är det någon som har startkulturer av phytoplankton och Rotifers som kan sälja en liter eller så?

När det gäller näringen till phytoplanktoonen, vad ger ni som odlar så här?

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst några trådar om odling av plankton och bestämt mig för att börja phyto med 6 * 1,5 liter petflaskor som skall stå runt enhängande lågenergilampa. Belysningstid 16/24. Lampan skall gå att hissa upp en bit vid service och botten på sockeln skall jag täta med silikon mot stänk.Kommer det in en rotifer i en phytoflaska har den förökat sig totalt på två veckor sägs det. Det är därför jag tänkt ha separata flaskor. Rotiferer bör man ha en bit bort för smittorisken är stor men de är inte lika ljusberoende så de klarar sig med spilljus från akvarierna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller nog med Dykaren om att det är mer bök än nytta kanske. Jag fick aldrig det att fungera riktigt. Tanken var att få ett helautomatiskt system med att mata karet med Artemia. Dit kom jag aldrig men även systemet som sådant fungerade dåligt tyckte jag då. Nu vet jag bättre. Det var mycket riktigt den reaktor Johannes skrev om. Rotifeer var inte målet då utan Artemia.

Till en början fungerade det kanon men efter hand så blev det bara färre och färre Artemia. Hur mycket jag än kläckte. Å det va det som var problemet. Är helt övertygad om att ju fler jag kläckte desto fler dog. När djur och växter dör och börjar nitrifikationsprocessen. Dvs först organisk material---amonium----nitrit----nitrat och vips var det dynghöga värden av allehanda ämnen som Artemian givetvis inte tål. Lär tydligen vara överkänslig för nitriter och annat otyg. Så konklusionen var altså hönan och ägget. Ju mer jag ville ju mer fördärvade jag.

Jag tycker iden är formidabel och skulle gärna pröva igen nu när karet är på bättringsvägen men som sagt det var ett kladdande. Hade reaktorn på kontoret med ett lysrör över och en brummande syrepump. En liten nivåreglering för tillsättning av avdunstat vatten hade varit guld. Kom aldrig dit. Håller med Kajj om att latmasken kommer krypande efter hand och i egen tackt. Kuligast vore det om det var så automatiskt det kunde.

Den gödsel Johannes refererade till är vanlig kalksalpeter dvs CaNO3. Används i kopiösa mängder i lantbruket och inom trädgårdsnäringen. Den skall ju vara så ren som möjligt givetvis och den har oftast handelsträdgårdsmästerierna. Gödslet innehåller altså både kalk och nitrat det som algplanktonet behöver.

Altså för hög population av Artemia själper hela lasset. Fast det visste ni ju förståss. Har välan luktat på en 9 dagars PET-flaska med kläckta Artemia. dubbelööörk.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, misstänkte nästan något sådant då det inte varit så mycket snack om det på ett tag.

Har kikat påenhyfsadinformativ och bra sida med mångabilder av en kvinna i Kanada som använder just PET-flaskor. http://www.sjwilson.net/reef/ En lysande hemsida för övrigt.

Jo, det är nog så med latmasken smiley1.gifdet var väl lite därför jag funderat på det här men det kanske inte ger så mycket ändå.Men Rotifers kan vara en god idé att odla då?

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...