Gå till innehåll

Dåligt recept på Ls


troffe

Rekommenderade inlägg

Har ni gjort Ls efter receptet 1del vtn 1 del cement 4 del snäckskal?Det har jag och jag kan säga att det receptet e inte vatten värt då mängderna måste vara helt fel beräknade. Lika mycket mycket vatten som cement hur ska det hålla ihop? Jag fick dundra i mycket mer cement för att överhuvutaget få till annat än flytande gröt. Men sen, resultatet blev rätt bra cementklumparnaligger ligger i trädgårn, jag får plocka fram dem i vår o se vad jag kan göra med dem. GOD JUL.smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

modern konst? stenstoder cement?. Min sambo kommer att få krupp. Jag kan lägga ut dem i skogen. Men varför inte lägg dom i salt burken? Jag har i em varit borta med mina sötingar till min lokale fiskbutik. Jysses vilket jobb tömma akvarium o frosta av frysen på samma gång.. Det är tur man har en o,k rygg..En bra naprapat är också ett plus. Och en tom lägenhet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hadde problem med skyhöga calciumvärden (+500)och obefintligt kh (5-6), och det var helt omöjligt att få kontroll på dom så länge jag hadde stenen i karet. Så det är inget jag kan rekomendera, min sten hadde legat i karet ett drygt halvår och i diverse andra baljor ettantal månaderinnan det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Jag hadde problem med skyhöga calciumvärden (+500)och obefintligt kh (5-6), och det var helt omöjligt att få kontroll på dom så länge jag hadde stenen i karet. Så det är inget jag kan rekomendera, min sten hadde legat i karet ett drygt halvår och i diverse andra baljor ettantal månaderinnan det.

F'låt om jag frågar Klubbson, jag är bara lite nyfiken:

<UL>

Hur "tjocka" stenar gjorde du? Var de tunna rör som de på GARF eller grova bumlingar?

Lät du dem mogna i stilla vatten, eller provade du att hiva dem i ån, eller liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hadde en bakgrund som var ca 3cm tjock på en glasskiva. Första perioden av modnaden låg det ute i svenskt surt höstregn. sen stog det i en tunna med stillaståendevatten, vattnet hadde jag spetsat med citronsyra för att sänka ph, sen lyfte jag in tunnan i badrummet och hadde svagt rinnande vatten nån vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade samma problem med min hemmagjorda sten! Den hade fått ligga 3-4 månader i en sjö!

Det var blandade storlekar av sten! De tjockaste var nog 15-18 cm ungefär!

Jag kan inte heller rekomendera mer än max 10 % egen gjord sten i karet och då skall den ha lakat länge! Jag tor inte ett halvår räcker!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort efter liknande recept, men neutraliserat med utspädd saltsyra efteråt. Jag har inte haft några problem med min sten efter några veckors mognad i först sötvatten, sedan saltvatten och därefter saltsyra. Dock har jag inga stora mängder, kanske 10-20%.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta en dum fråga.. Men varför skall man göra egen

sten när LS är förhållandevis billig och MYCKET tidsbesparande ?.. Om

man vill ha större grejjer så är väl BTN block inte så blodigt dyra

heller ?

Jag är iofs ganska ny inom saltvatten och så och inte har full kolla på

var man skaffa bra billig sten. I min värld så är LS ganska dyrt...

särskilt om man har lite storlek på karet och behöver lite grand...

Men du kanske har en bra source

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...