Gå till innehåll

Identifiering av svart mask


leis

Rekommenderade inlägg

Fick en svart mask med min LS och undrar om jag ska behålla den?

Den är ca: 15cm lång och 2mm tjock, kroppen är svart med vita tvärstreck över ryggen, huvudet är ljust med två vita "horn".

Någon som kan identifiera vad det är för mask och ge råd om jag ska lyfta ur den eller behålla den? Karet är under uppstart och har gått ca: 3veckor.

Tacksam för svar och råd. Leffe smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Om du har sump så är nog tipset att flytta över den dit och observera den. Man vet aldrig. Det finns många arter av maskar men det är bara några få som är problematiska, så antagligen är det ok. Dr Shimak hade någon liknande jättemask i många år utan större problem än att den höll på att skrämma livet ur honom när han rotade i karet och den zippade iväg bland stenarna. smiley17.gif Just nu hittar jag inte artikeln bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset Andreas.Jag har ingen sump så det får bli i burken den får gå.Jag kan tillägga att när ljuset tänds så kryper den upp på bakrutan ock äter bakterier från ytvattnet ca:15 min sen drar den ner i stenen igen.Det är då man har tid att kolla om den ökar i längd.

God jul önskas från Norrtälje...smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hoppas at jag aldrig behöver se en sådan jättemask i min tank =)

4 feet lång ?!?!?! ca 120 cm...herre djäsmiley35.gifar ....vilket monster =)

men men ...kanske rolig att titta på ...så länge den inte skadar något så ....fast så fort jag hade sett en mask hade jag trott att det var en bristleworm och inte kunnat sova förrän den var fångad och lämnad till någon som vill ha ...har sett brännmärken ifrån sådana och det var inte gulligt ...bölder som det rann var ur i ca 1 månad ...smiley11.gif bluääää....vad äckligt

he he he ...men men ...de blir väl inte så värst stora ...så jag hoppas at det inte är en sådan ...kan lätt se vad det är på bild ...Finns det en sådan ?

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade länge en ca 50cm/1cm diam,lång orange vit borstamask.riktigt läbbig sak,men den smakade ungefär som kycklingsmiley2.gif.

Skämt åsido, den smakade faktiskt som salta pinnar!

Jag såg aldrig att den här skadade nånting i karet,men den var en jäkel på att städa!(fast dammsugarenfick kortslutning i vattnet!smiley4.gif)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 år senare...

Hjälp, jag har något likande den här http://se.reeflex.net/tiere/2279_Palola_sicilliensis.htm i min lilla burk och den superäckliga saken vill jag inte ha där!! Den syns bara på natten och då sitter den alltid i samma hål, den drar undan huvudet när jag lyser på den så hur tusan ska jag fånga den?? Tips någon? jag vill inte slå sönder stenen då den är full av olika koraller som växt fast. :smiley5:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rörfällor brukar vara det som rekommenderas. Helt enkelt PVC rör som är långa nog att rymma så mycket mask som möjligt, helst hela, öppningen läggs vid odjurets håla, och endcappen punkteras med ett par små hål för cirkulationens skull. En räka borde vara bete nog för att lura in den, om den inte självmant flyttat in på ett par nätter...

En räka kan dock göra att något annat hittar in först, och i sin tur blir mat åt masken...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rörfällor brukar vara det som rekommenderas. Helt enkelt PVC rör som är långa nog att rymma så mycket mask som möjligt, helst hela, öppningen läggs vid odjurets håla, och endcappen punkteras med ett par små hål för cirkulationens skull. En räka borde vara bete nog för att lura in den, om den inte självmant flyttat in på ett par nätter...

En räka kan dock göra att något annat hittar in först, och i sin tur blir mat åt masken...

B!

Tack för tipset! Masken jag har verkar vara väldigt feg, inte som mina vanliga borstmsakar som drar ut sig en bra bit ur sina hål..nä den här verkar inte lämna sitt hål då jag bara sett huvudet på natten, så då undrar jag om rörfällemetoden funkar.. Men då ska man alltså erbjuda den ett snyggare "hål" att bo i alltså..smart!

Jag har fått med lite halvtrevliga liftare fast jag bara har några kilo sten, bla en pistolräka som jag försökte fånga i en hemmagjord mjärde gjord av sötvattenväxtkrukor och vitlöksnät, den laddade jag inatt med en räka men inte finns där någon mask.. suck, den verkar vara svårflörtad.. :smiley24:

Än så länge så har inte masken ställt till med något, förutom att acroporan som satt utanför dess hål plötsligt dog..hmmm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...