milk Postat 3 december 2010 Postat 3 december 2010 Är det vanligt att sniglarna endast är aktiva på natten? eller är det något som inte stämmer. har hört att sniglar föredrar en högre salthalt, eller var det tvärtom? hehe.just nu ligger min salt nivå på 1.022-1.023.alla värden är stabila och allt annat i karet mår prima. Citera
knabbuziak Postat 3 december 2010 Postat 3 december 2010 Jag har två nassarius som brukar hoppa upp ur sanden.nästan några sekunder efter att ljuset släckts på kvällen. Dagtid ser jag dem ytterst sällan. Mina turbosniglar (som numer gått hädan - antagligen pga. för hög salthalt) var åxå mest aktiva när karet var nersläckt. Citera
milk Postat 3 december 2010 Författare Postat 3 december 2010 okej, kanske också ska säga att detta är då mina turbosar jag pratar om :-) så de föredrar alltså en lägre salthalt? Citera
Jan-Erik Postat 3 december 2010 Postat 3 december 2010 Mina snäckor var dagaktiva tills jag skaffade en blåsfisk, nu är de bara framme på natten. Du har ingen invånare som är ett potentiellt hot mot snäckorna? Citera
milk Postat 3 december 2010 Författare Postat 3 december 2010 hehe jag har sjöhästar, så nej :-)de var framme mer på dagen förut men är nu nästan endast framme på natten.men jag ser fortfarande en del jobb de har kvar att göra så förstår inte varför de vilar ;-) Citera
Christer T Postat 3 december 2010 Postat 3 december 2010 Min erfarenhet är att de helst äter på natten. Tidigare kanske det var så att det inte fanns tillräckligt med mat för att dom skulle täcka sitt behov genom att bara äta nattetid? Citera
koaala Postat 9 december 2010 Postat 9 december 2010 Min erfarenhet är att de helst äter på natten. Tidigare kanske det var så att det inte fanns tillräckligt med mat för att dom skulle täcka sitt behov genom att bara äta nattetid?Håller med, tidigare hade jag dåligt med alger och då var sniglarna aktiva dygnet runt, men nu med massa grönalger är de mest nattaktiva. Citera
Tomacee83 Postat 9 december 2010 Postat 9 december 2010 okej, kanske också ska säga att detta är då mina turbosar jag pratar om :-) så de föredrar alltså en lägre salthalt?Nä, har 1.026 i salt och inte en enda har strukit med. Citera
Lasse Postat 9 december 2010 Postat 9 december 2010 Hög salthalt knäcker inga snäckor - själv ligger jag på ca 36 promille - inga problem.Mina är också ute på natten, mest aktiva då.MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.