Guest Andreas Postat 23 december 2004 Postat 23 december 2004 ....ytavrinning, hur gör ni för att undvika att om det blir stopp i nerröret från ytavrinningen (tex om vakuuumet tappas) och därmed returpumpen skulle överfylla huvud karet?????... Citera
vahagn Postat 23 december 2004 Postat 23 december 2004 Förstår inte riktigt vad du menar med vakuumet? Är det ytavrinningslåda du syftar på?Jag har byggt en kammare och har inte ytavrinnigslåda. Har ytavrinningskam fastklsitrat på kammarens övre glaskant, men även satt en grovmaskig filtervadd (klistrat glasbitar på insidan av kammaren som tar emot filtervadden och håller den på plats) som jag har satt högst upp i kammaren ifall nån nyfiken invånare skull trots anmodan klättra över kammen som sticker ut ovanför vattnet. Lite av dubbelgardering... Citera
Klubbsson Postat 23 december 2004 Postat 23 december 2004 Sätter returpumpen så högt i sumpen att den suger luft innan akvariet blir mer än fullt. Citera
Lejonkungen Postat 23 december 2004 Postat 23 december 2004 Gör facket för returpumpen så litet att vattenvolymen ryms i huvudkaret även om avrinningen skulle stanna. Citera
Guest Andreas Lange Postat 23 december 2004 Postat 23 december 2004 Innan jag kopplar in nivåvakten som ersätter avdunstningsvatten till sumpen tänker jag fixa en brytande nivåvakt i karet som stoppar returpumpen om ytan stiger.Som det är just nu så räcker inte vattnet i returpumpsdelen av sumpen till för att överfylla karet. Det känns tryggt. Citera
Guest Igge Postat 24 december 2004 Postat 24 december 2004 jag kör med nivåbrytare i huvudkaret Citera
JMAONE Postat 24 december 2004 Postat 24 december 2004 Om min returpump går sönder så har jag lämnat plats för vattnet i huvudkaret så det ryms i sumpen.Om ytavrinningen täpps till så får vattntet i sumpen ändå plats i huvudkaret. (Det sista facket med returpumpen i sumpen blir bara tömt).Hellre en torr returpump i sumpen än att en ...granne undersparkar än i rumpen! JMA, THE ONE AND ONLY! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.