Gå till innehåll

Modifierat mätprotokoll för Hanna Checker Phosphate (HI713)


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Emellanåt ger Hanna Checker Phosphate (HI713) inkonsistenta mätvärden som är för höga. Detta har rapporterats i flera SVG-trådar åratal tillbaka och jag har även slagits med detta problem själv. Här presenteras ett modifierat mätprotokoll för Checkern HI713 som tar hand om detta problem. Möjligen är detta protokoll också tillämpbart på Hanna Checker Phosphorus ULR (HI736) men jag har inte testat detta.

post-2082-14468920807047_thumb.jpg

Problemets natur

Problemet verkar ligga i att kemikalier eller små luftbubblor sätter sig på mätkyvettens väggar och därför ger för höga mätvärden. Själva Checkern är en liten spektrofotometer som läser hur mycket ljus vid våglängden 525 nm som böjs av (diffrakteras) av den blå fosfatutfällning som kemikalierna skapar i mätkyvetten. Spektrofotometern kan inte skilja mellan relevanta blå fosfatutfällningar och irrelevanta kemikalier på kyvettens väggar och kan därför slumpmässigt överskatta halten fosfat i vattnet som testas.

Modifierat protokoll som tar hand om problemet

1. Fyll de båda rena kyvetterna (A & B) med 10 ml vatten som ska testas.

2. Tillsätt en påse kemikaliepulver (HI713-25) till kyvett A och vänd den upprepade gånger under 20 sekunder efter att dess lock satts på. Knacka sedan kyvetten försiktigt i bordet några gånger och låt kemikalierna stå och sjunka 3 minuter.

3. Slå på Checkern genom att trycka på dess knapp. När displayen visar "C1" placera den rentorkade kyvett B i Checkern, stäng locket och tryck på knappen. Displayen visar efter några sekunder "C2" och är nu redo för mätningen (den är "blankad").

4. Ta ut kyvett B från Checkern och häll ut dess innehåll. Häll försiktigt över innehåller från kyvett A utan att få med eventuell bottensats av olösta kemikalier. Skulle någon partikel följa med låt den sjunka en halv minut. Placera sedan den rentorkade kyvett B i Checkern och tryck på knappen. Efter några sekunder visas fosfatvärdet på displayen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till detta kan jag också lägga att när man använder spektofotometer på Lab och mäter i så här låga värden så används "parade" kyvetter - alltså 2 kyvetter som i sig har samma brytningsindex. Claes metod löser det problemet också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det funkar även att skaka kyvetten tills allt pulver är upplöst, samt att knacka lite på den så luftbubblor försvinner.

Jag ska testa denna enkla metod och jämföra med mitt protokoll och se om det ger mig lika konsistenta mätvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...