Gå till innehåll

Med eller utan skummare?


Mandis

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är helt grön när det kommer till saltvatten men har bestämt mig för att ta steget ner i plurret så jag har kollat runt och funderat på vad jag själv vill ha för lösning. Har i dag ett Juwel Rio 180 som jag har sötvatten i och skulle på ett smidigt sätt vilja konvertera det till saltvatten. Så nu undrar jag väl mest vad som är den största skillnaden på att ha skummare och att inte ha skummare?Oftare vattenbyten förmodar jag men har skummaren någon annan fördel som en gröngöling som jag kanske inte känner till?

MVH Amanda

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummare = näringsexport

På något sätt måste du bli av med överskottet i näringsväg, antingen via väldigt täta och stora vattenbyten, eller genom att binda näringsämnena i biomateria. (tänk refugium)

Sen tillför skummaren bonusen att den vädrar ur vattnet väldigt effektivt, så vattenlösliga gaser som kanske inte är helt önskvärda vädras ur, och vattnet syresätts.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren gör livet lättare för oss som vill ha för litet akvarium med för många fiskar som kräver matning eftersom den är en ganska effektiv näringsexportör. Är du en av oss så skaffa skummare! Vattenbyten är ingen effektiv metod för att minska näringshalterna om det inte drivs till det extrema.

Men är du en som mest vill ha makroalger, lite knappar och skivisar och enstaka mest grönsaksätande fiskar så är nog skummaren ganska onödig. Den kan också vara onödig i etablerade akvarier med god koralltillväxt som binder upp den kväve och den fosfor man tillför via matningen. Men nog gör den akvaristiken lättare för dig som nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog vilja säga att skummarens främsta uppgift är att lufta vattnet framförallt på ammoniak. De proteiner den tar hand om är bara ca 5 -20 % av den kvävetillförsel som sker i akvariet vid matning. Som näringsexportör tror jag inte den är speciellt nördvändig - med ett litet frågetecken vad gäller akvarium som kör någon kolkällemetod. Jag har kört mitt RSM skummarlöst i tre år nu - har inte de värsta korallerna men ett brett utbud av mjukisar. Inga problem även när jag inte sköter vattenbytena. Vill du däremot direkt starta med acroporor och andra svårare koraller så kanske du skall titta efter en skummare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De proteiner den tar hand om är bara ca 5 -20 % av den kvävetillförsel som sker i akvariet vid matning. Som näringsexportör tror jag inte den är speciellt nördvändig - med ett litet frågetecken vad gäller akvarium som kör någon kolkällemetod.

Jag skulle t o m vilja hävda att skummaren inte främst tar ut näring i form av proteiner utan i form av partiklar av olika slag, t ex bakterier eller alger som bundit kväve och fosfor. Nödvändig är den knappast men kan nog hjälpa en hel del i många fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni ursäktar :smiley9:

När jag började med salt 90 talet så prövade jag också MÅNGA gånger (envis som synden ) & jag fick också det mycket goda rådet att jag inte behövde skummare (till ock med första burken LURAD att köpa någon DYR spray ) & jag kan ÄRLIGEN säga att VARJE burk jag prövade UTAN skummare

första med koraller (300 L ) 2 fiskar Naso Lituratus, Gul kirurg en väcka Cyanid smäll allt dött

Nästa omgång INGA koraler 3 fiskar (samma burk ) gul kirurg, nebulosa (stjärn muräna ) minns inte den sista. En väcka Cyanid smäll Nitrit smäll , Nitrat smäll

Sen emellan det några fungerande (b.l.a . 540 INGEN LS men en STARK större rörskummare INGA problem (& detta system hade både Pungtatum haj (ca 30 cm ) ,STOR drake ,Imperator, muränor, Picasso tryckare, sjöborrar etc... osv.....)

SEN efter några år (flyttande runt landet ) så prövade jag IGEN ett 150 L fisk akvarium UTAN skummare MEN med LS som hade Juv drake, en Juv clown tryckare en Juv nebulosa ,& en juv. pungtatum haj (ja ja vet men den skulle få större sen ), det tog 4 dagar så blev det en ....... cyanid ,nitrat,nitrit smäll & det ända som överlevde var clown tryckaren som fick flytta tillbaka till butiken :ledsen:

Så jag skulle & det STARKASTE föreslå en BRA skummare (speciellt som nybörjare )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på vad jag hittar i skummarkoppen på mitt500 liter så skulle man kunna tro att jag har en liten hund i karet;)

Om jag tittar på vad skummaren drar ut ur karet på daglig basis så skulle jag nog inte riktigt vilja köra utan, oavsett vad jag skall ha i burken...

Sen vad en skummare riktigt plockar ut ur karet vore kul o få ett svar på, bakteriella system som zeo/vodka/VSV/Biopellets skummar ju ut bakterierna och därmed näring.

Har ingen av dom stora skummartillverkarna lagt ut någon info om detta?

Hursomhelst så skulle jag nog rekommendera att nybörjare inte sparar in på skummare i normala fall.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med dosering av spårämnen om man kör utan skummare, har fått för mig att om man byter en stor del av vattnet ofta så får man mycket av de viktiga ämnena korallerna behöver för sin tillväxt via det nya saltet, men om man kör skummare och därmed inte byter vatten lika ofta(eller om skummaren kanske drar ur ämnen ur vattnet den med) så blir man tvungen att i mycket större utsträckning dosera spårämnen?

Är medveten om att stora vattenbyten medför betydligt större kostnader i stora kar men i nano/pico är det inte dyrt att byta 30-50% om man nu vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...