Gå till innehåll

Akvariebänk, IKEA Faktum


Mandis

Rekommenderade inlägg

Bärande ben rakt igenom utan skarv som är fästa i en solid skiva som akvariet står på, sen bör man fästa benen i skivorna eller ännu bättre ha korsstag.

Jag skulle inte våga ha dom små benen, dom klarar säkerligen av trycket uppifrån men en stöt från sidan kan nog ställa till det.

Kort sagt IKEA gör inte akvariemöbler, men man kan använda deras luckor och såna delar som inte är kritiska eller bärande;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att skruva fast bänken i väggen är en annan klassiker för att få stabilitet mot sidokrafter. Vill man inte ha skåpet dikt an väggen går det alltid att skruva en eller ett par vågräta rejäla reglar (45X70 t ex) i väggen och sedan skruva skåpet i reglarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kort sagt IKEA gör inte akvariemöbler, men man kan använda deras luckor och såna delar som inte är kritiska eller bärande;)

//NiXoN

Man bör helt enkelt bygga stommen själv så kan man klä med deras luckor? Ska se om jag hittar guide till stomm-bygge! ;)

Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alldeles riktigt, det funkar väldigt bra att klä en stabil stomme med Ikeas prylar.

Mitt tipps är att bygga lite överdimensionerat så sover man bättre;)

Andra alternativet är att beställa en svetsad ram eller en aluminiumställning som man plockar ihop själv.

Kul när någon håller med en för omväxlingens skull!

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man bör helt enkelt bygga stommen själv så kan man klä med deras luckor? Ska se om jag hittar guide till stomm-bygge! ;)

Tack

Kolla runt lite bland "mitt akvarium" trådarna här. Tror det finns mycket bilder och inspiration. Såg någon senast idag med bilder på ett rejält bänkbygge kommer dock inte ihåg vad tråden heter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som folk skriver; det är enklast att bygga själv. Det gjorde jag och förstärkte alla vinklar med vinkeljärn, bara för att. Jag ringde IKEA och frågade vad deras stabilaste bänk klarade för vikt när jag startade upp mitt för 3 år sen. De frågade hur mycket jag planerat att ha på och höll på att skratta ihjäl sig när jag sa att det var över ett halvt ton, närmare bestämt 700 kilo som skulle stå på bänken.

IKEA prylkar klarar nog knappt 100 kilo om ens det.

Så iväg till närmasta brädgård. MIn stomme består av närmare 6x9 cm stjocka balkar. gick väl på en 1000 lapp allt som allt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...