Gå till innehåll

Hävert avrinning, dimensioner, ventiler och genomföring


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Jag vet att informationen finns här någonstans på forumet och jag tror jag tänker rätt - men jag vill bara få det bekräftat för min goda nattsömns skull.

Jag ska borra hål i mitt 350l kar.

Finns redan ett hål för 32mm genomföring. Då det tidigare suttit en dursolikande lösning. Då jag har två st genomföringar för 25mm liggandes så ska två nya hål för dessa borras.

Returen är en eheim pump. Jag hittar inget modellnr eller liknande men har för mig att den är på 3-4000l/h.

Det blir alltså tre rör, ett för returen (25), ett för hävert (25) och ett katastorfrör (32).

Så långt tror jag att jag är rätt på det.

Till saken hör att jag en kulventil liggandes för 32mm rör som användes tidigare. Kan jag få med den i ekvationen på något sätt för att ställa flödet på avrinningen? Eller bör jag satsa på en ny kulventil för 25mm?

Jag saknar även plastringen för genomföringen till 32mm röret. Dvs jag har bara gummiringen som ska täta insidan. Inte den hårda plastringen som ska sitta på utsidan. Behövs den? :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en 25mm kran för att ställa in flödet ner men bygg även en bypass på returröret för att finsjustera in nivån i ytavrinningen, med en enda kran blir det svårt att ställa in nivån exakt

Plastbrickan (teflon bricka) ska du ha den gör att själva PVC plasten inte ligger direkt mot glaset, kan ej förklara varför men hade inte kört utan denna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en 25mm kran för att ställa in flödet ner men bygg även en bypass på returröret för att finsjustera in nivån i ytavrinningen, med en enda kran blir det svårt att ställa in nivån exakt

Plastbrickan (teflon bricka) ska du ha den gör att själva PVC plasten inte ligger direkt mot glaset, kan ej förklara varför men hade inte kört utan denna

Ursäkta för lite trådkapning.

Behövs det bypass vid hävert och evakrör? Om man nu låter evak röret ta någon procent?

Då blir det väl evakröret som bestämmer vatten höjden!

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej nej evakröret skall vara tomt och ej användas mer än om ev hävertröret blir stopp i.

Sent from my iPhone 3gs using Tapatalk

Vet att många/ en del använder det till en liten del av flödet för att få tyst överföring. någon procent av avriningen via evak.

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej nej evakröret skall vara tomt och ej användas mer än om ev hävertröret blir stopp i.

Sent from my iPhone 3gs using Tapatalk

Nu tror vi rör ihop saker. Bypass och evakrör är ju två olika saker. Kolstrumpa på bypass går bra men inget skall placeras ivägen på ett evakrör.

Eller så missförstår jag dig och du menar att inget flöde ska gå alls i evakröret normalt!? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tror vi rör ihop saker. Bypass och evakrör är ju två olika saker. Kolstrumpa på bypass går bra men inget skall placeras ivägen på ett evakrör.

Eller så missförstår jag dig och du menar att inget flöde ska gå alls i evakröret normalt!? :)

Japp, misstänker att han svarade på min fråga där uppe..

Varför Bypass om man har en liten del av flödet genom evak röret?

Evak röret ställer ju höjden i boxen.

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär har jag uppfattat det:

Med ventilen på returen (bypassen) reglerar man flödet. Hur mkt vatten som cirkulerar runt mellan sump och kar.

Med ventilen på häverten ner försöker man matcha flödet så att det rinner ner exakt lika mkt vatten som det pumpas upp. På detta sätt blir det tyst eftersom hävertröret då inte drar någon luft. Men jag kan tänka mig att det är mkt svårt att hitta exakt rätt.

Om häverten sväljer för lite vatten stiger nivån i avrinningsboxen och evakröret sväljer det extra vattnet.

Om häverten sväljer för mkt vatten så sjunker nivån i boxen och det lär "sörpla".

Tror inte en bypass är nödvändig med det gör det kanske enklare att ställa in ett jämnt flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag vet vad som gäller :)

Evak röret är vad det låter evakueringsrör och används bara till detta.

Det blir betydligt lättre att ställa in nivån med en bypass på returpumpen och en kran vid hävertröret.

Sent from my iPhone 3gs using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir betydligt lättre att ställa in nivån med en bypass på returpumpen och en kran vid hävertröret.

Intressant, men på vilket sätt blir det enklare att ställa in med dubbla kranar jämfört med endast kran på hävertröret? Hur går du tillväga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är mycket enklare att ställa in grundflödet på en kran o sen finjustera med den andra med endast en kran så kan nivån sakta sakta gå up eller ner och det blir svårt att justera med endast en kran och ett rör. Kan man låta en liten liten del gå ner i det andra röret så blir det extremt enkelt att ställa in ett bra flöde.

Mitt evakueringsrör är dessutom en storlek större, så det kommer garanterat klara av allt vatten om häverten skulle sätta igen helt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det någon som vet var data för flöden finns, hur många liter går genom ett 25mm eller 32 mm rör, etc, hur många liter kan man tex ha på 30 cm överrinningskam, 25, 32 eller 40 mm rör ?, jag minns att jag sett det någonstans men hittar det inte nu, finns det en tabell någonstans på forumet eller var det bara diskussioner

?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant, men på vilket sätt blir det enklare att ställa in med dubbla kranar jämfört med endast kran på hävertröret? Hur går du tillväga?

jag har gjort så att jag ställer in flödet ner med kranen. ett 25mm rör sväljer en massa å det blir en virvel i boxen. stänger då kranen så det börjar stiga. Sedan så sjusterar jag nivån ytterliggare med att strypa returpumpen så den pumpar ut mer i sumpen och så sätt sjunker nivån i boxen. man får testa sig fram tycker jag. i mitt förra akvarium så körde jag bara med en kran å rätt ner men mitt lilla nu får jag ha 2st kranar.

Jag tycker det är mycket enklare att ställa in grundflödet på en kran o sen finjustera med den andra med endast en kran så kan nivån sakta sakta gå up eller ner och det blir svårt att justera med endast en kran och ett rör. Kan man låta en liten liten del gå ner i det andra röret så blir det extremt enkelt att ställa in ett bra flöde.

Mitt evakueringsrör är dessutom en storlek större, så det kommer garanterat klara av allt vatten om häverten skulle sätta igen helt.

Precis

är det någon som vet var data för flöden finns, hur många liter går genom ett 25mm eller 32 mm rör, etc, hur många liter kan man tex ha på 30 cm överrinningskam, 25, 32 eller 40 mm rör ?, jag minns att jag sett det någonstans men hittar det inte nu, finns det en tabell någonstans på forumet eller var det bara diskussioner

?

Nja man kan inte säga så direkt det är olika från fall till fall har jag märkt men mitt fd stora

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , det går utmärkt att använda returen från karet till nån form av filter , men du måste vara 100 på att det aldrig blir stopp i det och att du använder ett slitts rör så att inga större grejer fastna i röret , använder mitt biopellets filter från returen ca 1800L/H , om du kör fritt flöde ner och inte vill ha nån kran så sätter du en 25mm muff i botten , sen sågar du lite små stumpar av 25mm rör som du värmer och gör en liten förminsknings kant på , då fixar du grov inställningen , om det behövs , på upp röret sätter du ett T 25mm med en kran som du trimmar nivån i ytburken med ,det räcker med en 12-16mm kran , en standard Eheim duger utmärkt , sätt den bar under vatten ytan i sumpen , då gör det inget om det läcker , tänk bara på att en Eheim lämnar olika mängder vatten beroende på åt vilket håll pumpen startar åt , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...