Gå till innehåll

Ytavrinnigshörn för intern skummare?


joh3

Rekommenderade inlägg

Hej.

Är i planeringsfasen för en kub 50x50x50 utan sump. Som alla andra vill jag dölja så mycket av tekniken som möjligt, därför undrar jag följande:

Kan jag bygga en "box" i ena hörnet av akvariet med ytavrinning? Så stor att bara en liten skummare, ev filterpåse och doppvärmare får plats där? Gör man i så fall bara ett ett litet hål i boxen för slangen från skummarens retur ut i akvariet?

Skulle detta funka tror ni? Och hur stor behöver en sådan låda bli?

Alternativet är ju annars en snygg intern skummare, men dom är ju inte helt enkla att hitta och heller inte helt billiga.

/ Joh3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går bra att göra ungefär så, jag har kört på ett liknande sätt i ett tidigare kar.

Har då använt en egen liten returpump för att pumpa tillbaka vattnet och jag drog ut returen genom överkanten på boxen, strax över vattenytan.

Och i så fall bör du dela av det så att du får ett returfack där du har returpumpen. Det är för att kunna få en jämn vattennivå till skummaren. När vattnet avdunstar kommer nivån att sjunka i returfacket men hålla samma nivå i skummarfacket.

Men det kanske kan fungera som du säger, men det beror nog lite på skummaren, det skulle inte fungerat med den jag hade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, nu blev det komplicerat...

Ett returfack för en jämn vattennivå till skummaren, låter lite komplicerat för mig.

Dessutom lär det väl innebära att boxen blir betydligt större?

Min tanke (förhoppning) var att kunna få samma flöde i avrinningen som returpumpen så att nivån blir konstant i boxen. Sen suger väl de flesta skummarna in vattnet nerifrån vilket borde vara bra när det gäller den här tanken.

Är jag helt ute och cyklar? Jag tar inte illa upp för sanningen, ha ha!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Kul med ett litet nano - been there, done that! :)

I mitt fall tyckte jag att det var smidigast att ha en utanpåhängande skummare som drog in vattnet via ett litet ytavrinningsfack och kastade ut det rena vattnet direkt i akvariet. På det sättet slipper man också returpumpar (extra värme!). I ytavrinningsfacket fick jag även precis plats med automatisk vattenpåfyllning för avdunstat vatten. Se gärna bilder, och lycka till! :smiley20:

post-2642-14468920846081_thumb.jpg

post-2642-14468920846272_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med ett enda fack och som Jan säger så funkar det inte så bra med bara ett fack om man inte har automatisk vattenpåfyllning.

Skummarna i den storleken har oftast ganska dåligt vattenflöde, så jag håller med om en utanpå hängande eller en returpump.

Varför vill du inte ha sump? Ångrar som attan just nu att jag inte skaffade det från start ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Kul med ett litet nano - been there, done that! :)

I mitt fall tyckte jag att det var smidigast att ha en utanpåhängande skummare som drog in vattnet via ett litet ytavrinningsfack och kastade ut det rena vattnet direkt i akvariet. På det sättet slipper man också returpumpar (extra värme!). I ytavrinningsfacket fick jag även precis plats med automatisk vattenpåfyllning för avdunstat vatten. Se gärna bilder, och lycka till! :smiley20:

Patrik!

Ser inte riktigt på bilderna, hur exakt funkade din automatiska påfyllning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, jag satte Tunzes Osmolator in i ytavrinningsfacket så att den skulle hålla jämn vattennivå där. Slangen från osmolatorpumpen tömde färskvatten rätt in i facket - det kanske syns att jag satte en liten vit 90-graders böj över slangen så att vattnet skulle spruta rätt ner. Min osmolator var en sån här fast lite äldre modell: http://tritonakvarium.se/product.asp?product=582

Försök att inte bygga ett alltför litet ytavrinningsfack - om det går, testa gärna först att all utrustning får plats där. Det som framförallt är aktuellt är väl 1) nivåavkännarna från osmolatorn samt 2) insugsröret från påhängsskummaren. Någon doppvärmare brukar inte behövas vid normal rumstemperatur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset med påhängsskummare.

Dock förstår jag inte skillnaden. Principen är ju den samma om jag har en vanlig skummare eller en påhängs. Om jag förstått saken rätt så borde min idé funka om jag även klämmer in en nivåavkännare och har automatisk vattenpåfyllning i facket. Tänker jag rätt där?

Varför jag inte vill ha sump. Ja, jag känner det är så mycket som ska fixas till en sån. Har svårt att förstå alla kopplingar, fack o teknik som ska till. Dessutom verkar det bökigt att hålla på och installera fläkt o belysning i skåp osv. Jag kanske har en felaktig bild.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är naturligtvis en smaksak vad gäller skummare. Om du vill ha en vanlig skummare inne i ytavrinningsfacket så måste dock facket vara ganska stort för att rymma hela skummaren. Med en påhängsskummare så behöver man bara utrymme för insugningsröret inne i facket.

Eller menar du att du vill ha en vanlig skummare utanför akvariet? I så fall måste du köpa särskilda skummare som just är byggda för att stå torrt. Sådana brukar vara dyrare.

Jämför t ex en påhängsskummare http://tritonakvarium.se/product.asp?product=274

med en s.k. external skummare http://www.theaquariumsolution.com/apf800

Har du en extern skummare behöver du även ha en matarpump som matar vattnet från ytavrinningsfacket till skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, tanken var att ha en skummare i facket. Förhoppningsvis en mindre variant så att facket inte blir för stort. Tycker att det borde gå att hitta nån liten nanoskummare så att facket inte behöver bli mycket mer än ca 10x10cm. Men det kanske är lite optimistiskt tänkt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset med påhängsskummare.

Dock förstår jag inte skillnaden. Principen är ju den samma om jag har en vanlig skummare eller en påhängs. Om jag förstått saken rätt så borde min idé funka om jag även klämmer in en nivåavkännare och har automatisk vattenpåfyllning i facket. Tänker jag rätt där?

Varför jag inte vill ha sump. Ja, jag känner det är så mycket som ska fixas till en sån. Har svårt att förstå alla kopplingar, fack o teknik som ska till. Dessutom verkar det bökigt att hålla på och installera fläkt o belysning i skåp osv. Jag kanske har en felaktig bild.

i en påhängsskummare har du konstant rätt nivå för skummaren

det har du inte i en intern skummare som måste stå i rätt vattendjup för att fungera.

sump är absolut det bästa man kan köra. hade inte sump i mina 2 första kar och det var mycket bök för att hålla rätt nivå o dyl i karet (hade endast en vatten påfyllare) kör numera sump och det har blivit mycket enklare med allt som behövs till karet, som nitratfilter, fosfatfilter, vattenpåfyllning, vattenbyten mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...