Gå till innehåll

Fisk och annat till 200L


JonWil

Rekommenderade inlägg

Hej alla saltstänkta människor!

Har nu flyttat ner till Göteborg och har flyttat hela karet med mig, dock tog bilresan längre tid än den skulle ha gjort och det blev tyvärr för kallt i bilen för min kejsare, blenny och blå djävul så dessa stupade tyvärr, dock överlevde clownerna konstigt nog.

Men men, ser det som en "bra" sak - Jag får ju den roliga upplevelsen att leta nya roliga fiskar!

Jag har ett 200L helglas med 3 clowner, 1 blennid och 1 sandvändande goby, osäker på art men han sitter på ungefär samma ställe i sanden hela tiden och stirrar på mig mellan tuggorna.

Nu vill jag gärna fylla på karet med lite fiskar/räkor då alla värden verkar vara bra, nitrit ligger på 0.1 men det sjunker nog med tiden.

Så vad tror ni skulle bli bra fiskar till ett revsäkert kar ?

Jag vill gärna ha en mångfald av räkor/eremiter så inga fiskar som äter dessa eller skulle kunna ge sig på dem.

Funderat på en Alpheus bellulus och/eller Chelmon marginalis även om denna skulle kunna ge sig på korallerna, den är ju så obarmhärtligt snygg.

Sen vill jag gärna ha ett litet stim i karet, dock inte chromisar så har kikat lite på Sphaeramia nematoptera, någon som har erfarenhet av dessa ?

När jag var och handlade sandvändaren fick jag med en liten skivanemon, grön/beige sådan, har aldrig haft koraller förut så jag är väldigt osäker på om den mår bra eller inte, igår var den helt utfälld och såg ut att trivas, men nu ser den ut som den gjorde när jag fick den, helt ihopdragen och inte alls lika färgglad som innan - någon som har något tips på vad jag kan göra eller är det bara att vänta och se?

Tack för uppmärksamheten, MvH Jon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Skivanemon räknas nog inte som korall tror jag. Skivanemoner är rätt tåliga så jag tror inte du behöver oroa dig så mycket, dom kan vara ihopdragna ibland. Mina är det lite av och till och dom har ändå bott i mitt akvarie i två - tre månader nu.

Med vänlig hälsning

/fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...