Gå till innehåll

ABS, lexan, macrolon....


Cherox

Rekommenderade inlägg

Någon som vet mer om "OK" matrial att ha i tanken...

PVC-U har jag förstått är godkänt, men hur är det med ABS-plast?!?!

Sen så fick jag tips om plexi, men det enda "plexi" som gick lätt att böja var Polykarbonat (lexan!?!?) och hur fungerar det i tanken...

Sen ytterligare ett billigare alternativ, macrolon...men hur är det med det då?

Många frågor... hoppas på svar... smiley8.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Undersök stämplarna på dina plastburkar med matvaror i hemma, det borde peka ut tex PP och lite varianter. ABS ska vara ok. Vad är macrolon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så du menar att plast godkända för livsmedel kan man ha i tanken?

Men det finns ingen risk att vanlig mjukplast bryts ner?

Macrolon är detsamma som polycarbonat har jag fått lära mig genom läsande ikvälloch används i hjälmvisir, lampor.. Ja det mesta... Ska enligt vissa här funka i saltkar.. men jag vill vara säker på vad jag stoppar ner

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Polykarbonat är "sammanfattning" av innehållet i ett antal liknande plaster. Makrolon, Plexi med fler är varumärken för olika polykarbonater. "Vanlig" plexi t.ex skall vara härdig för UV-ljus. CD- skivor är det inte. Polykarbonatplasten man har på uterumstak måstesättas med UV- härdade sidan ut annars gulnar den. Generellt är plasten ogiftig men om den är färgad kan pigmentet vara giftigt. Polykarbonat är formstabilt -expanderar inte nämnvärt av fukt eller värme. Därför är det bra till CD och går bra att limma i olika konstruktioner t.ex filter och skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 3 månader senare...
Polykarbonat är "sammanfattning" av innehållet i ett antal liknande plaster. Makrolon, Plexi med fler är varumärken för olika polykarbonater. "Vanlig" plexi t.ex skall vara härdig för UV-ljus. CD- skivor är det inte. Polykarbonatplasten man har på uterumstak måstesättas med UV- härdade sidan ut annars gulnar den. Generellt är plasten ogiftig men om den är färgad kan pigmentet vara giftigt. Polykarbonat är formstabilt -expanderar inte nämnvärt av fukt eller värme. Därför är det bra till CD och går bra att limma i olika konstruktioner t.ex filter och skummare.

PC - Polykarbonat = Makrolon®, Paltuf®

PMMA - Akryl = Plexiglas®

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...