Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Någon som vet mer om "OK" matrial att ha i tanken...

PVC-U har jag förstått är godkänt, men hur är det med ABS-plast?!?!

Sen så fick jag tips om plexi, men det enda "plexi" som gick lätt att böja var Polykarbonat (lexan!?!?) och hur fungerar det i tanken...

Sen ytterligare ett billigare alternativ, macrolon...men hur är det med det då?

Många frågor... hoppas på svar... smiley8.gif

Postat

Undersök stämplarna på dina plastburkar med matvaror i hemma, det borde peka ut tex PP och lite varianter. ABS ska vara ok. Vad är macrolon?

Postat
  • Författare

så du menar att plast godkända för livsmedel kan man ha i tanken?

Men det finns ingen risk att vanlig mjukplast bryts ner?

Macrolon är detsamma som polycarbonat har jag fått lära mig genom läsande ikvälloch används i hjälmvisir, lampor.. Ja det mesta... Ska enligt vissa här funka i saltkar.. men jag vill vara säker på vad jag stoppar ner

Postat

Polykarbonat är "sammanfattning" av innehållet i ett antal liknande plaster. Makrolon, Plexi med fler är varumärken för olika polykarbonater. "Vanlig" plexi t.ex skall vara härdig för UV-ljus. CD- skivor är det inte. Polykarbonatplasten man har på uterumstak måstesättas med UV- härdade sidan ut annars gulnar den. Generellt är plasten ogiftig men om den är färgad kan pigmentet vara giftigt. Polykarbonat är formstabilt -expanderar inte nämnvärt av fukt eller värme. Därför är det bra till CD och går bra att limma i olika konstruktioner t.ex filter och skummare.

• 4 veckor senare...
Postat

Angående limning. Tänkte fackavdela min sump med

polykarbonat. Säljare föreslig att jag skulle använda ackrylfix.

Hon visste inte om silicon fungerade.

Någon som har erfarenhet?

• 3 månader senare...
Postat
Polykarbonat är "sammanfattning" av innehållet i ett antal liknande plaster. Makrolon, Plexi med fler är varumärken för olika polykarbonater. "Vanlig" plexi t.ex skall vara härdig för UV-ljus. CD- skivor är det inte. Polykarbonatplasten man har på uterumstak måstesättas med UV- härdade sidan ut annars gulnar den. Generellt är plasten ogiftig men om den är färgad kan pigmentet vara giftigt. Polykarbonat är formstabilt -expanderar inte nämnvärt av fukt eller värme. Därför är det bra till CD och går bra att limma i olika konstruktioner t.ex filter och skummare.

PC - Polykarbonat = Makrolon®, Paltuf®

PMMA - Akryl = Plexiglas®

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.