Gå till innehåll

Att tänka på när en anemon delar sig


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Vad ska man tänka på när en anemon delar sig? En kompis har en Heteractis av nåt slag (tror vi) som numer har två fötter. Antar (eller "hoppas" kanske man ska säga) att den är på väg att dela sig.

Brukar anemoner dela sig i två lika stora delar?

Brukar de vandra mycket efter att de delat sig?

Kan man plocka upp den ena ganska omgående för att placera i ett annat kar?

Bör man mata med några extra vitaminer för att underlätta delning/läkning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går bara efter vad jag läst till mig då min anemon inte delat sig än men detta har jag läst till mig under min korta tid inom salt.

Brukar anemoner dela sig i två lika stora delar?

svar ja, sen kan bitarna bli lite olika stora, men brukar fungera så att halva anemonen går vänster och den andra går höger så går den av någonstans i mitten.

Brukar de vandra mycket efter att de delat sig?

Vad jag sett så brukar anemonerna hålla sig ganska nära varandra, det är trotts allt samma anemon i grund och botten som valt den platsen. Sen finns det anemoner som flyttat sig runt hela karet på jakt efter en ny plats.

Kan man plocka upp den ena ganska omgående för att placera i ett annat kar?

Kan, kan man, men då anemoner är lättstressade djur skulle jag vänta tills den läkt och sedan gett den ett par dagar till. Kan även vara värt att försöka få den att lossna från stenen den sitter på själv om de sitter på samma sten båda delarna av anemonen. Detta kan göras på flera sätt, ändra flödet så anemonen inte trivs där den står eller stör den lite med isbitar vid foten.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Isbitar har jag inte hört talas om innan, men det är bra att ha så många knep som möjligt i verktygslådan, så tack så mycket för all info! :)

Ska se hur vi gör när.det väl blir dags. Kan ju kanske va läge att logga lite erfarenheter här då med... Om den nu delar sig vill säga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Isbitar har jag inte hört talas om innan, men det är bra att ha så många knep som möjligt i verktygslådan, så tack så mycket för all info! :)

Ska se hur vi gör när.det väl blir dags. Kan ju kanske va läge att logga lite erfarenheter här då med... Om den nu delar sig vill säga...

Annars kan man ju ta fram kökskniven/saxen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter lite väl drastiskt... speciellt om man nu ska vara försiktig och låta den läka först...

jag syftade på om den inte delade sig, Inget jag skulle rekomendera, men de klarar sig ganska bra om de är friska när man klipper dem i två :). farsan har delat några stycken under sin tid som blev lite stora för akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trivs dom så kommer delningarna av sig själv. Jag inbillar mig att det betyder att dom trivs någorlunda om dom delar sig. Jag har haft anemoner i fem år och dom delar sig lite då och då. Krävs inga xtra tillsatser för det. Och har du clowner ihop med anemonerna krävs ju inte alltid matning heller då clownerna hjälpertill med mat. Jag kan nämna en rolig grej jag råkade ut för. Jag hade två för stora Quadricolor? som tog upp halva akvariet så jag ville sälja den ena. Fick den såld, dagen efter hade den kvarvarande anemonen vandrat in bakom stenen och fram emot kvällen kom två anemoner fram igen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er, jag slänger in en fråga här när vi ändå pratar om anemoner som delar sig. Den här bilden på min anemon är från i vintras. Den har nu delat sig i fyra delar varav flera är många gånger större. Vet någon vad det är för art?

Jag tänker att när denna anemon mår så bra så kanske en BTA också skulle klara sig i mitt kar?

post-4937-14468920909622_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte du har några problem med att ha en BTA, det är en ganska lätt art, körde i min i ett helt nytt akvarium redan efter 4 veckor och den mår prima idag :) Nu när jag tittar på den har den aldrig sett så glad och stor ut innan så sålänga dina vattenvärden inte är helt åt skogen så säger jag kör!

(för info så har jag runt 10 nitrat och 0.05 fosfat i mitt akvarium och det verkar inte ha påverkat den negativt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...