Gå till innehåll

Sjöborre som tappar taggar (Mespilia globulus)


stooolpe

Rekommenderade inlägg

Min sjöborre som jag haft ett par veckor har nu börjat tappa sina taggar.

Vad beror det på och vad kan jag göra för honom?

Mitt kar är litet så finns det något jag kan stödmata honom med om det är problemet?

Bör jag försöka få upp taggarna så ingen annan invånare får de i sig?

Jag har ett annat ännu mindre kar som jag kör tillfälligt med en del gröna alger på den levande stenen, är det kanske bättre att flytta honom dit för algernas skull?

post-5186-14468920907805_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flytta stenen istället. Tyvärr är min erfarenhet att när de börjar tappa taggarna så är det svårt att klara dem. Men det kan gå. Om du har (eller kan skaffa) så är de gröna maltabbletterna man använder till L-malar i sötvatten oftast väldigt användbara även för algätande saltvattensorganismer. Dock aldrig testat dem med sjöborrar. Just den arten som du har brukar vara lite kitslig även om det finns gott om mat, det är inte den lättaste i alla fall.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flytta stenen istället. Tyvärr är min erfarenhet att när de börjar tappa taggarna så är det svårt att klara dem. Men det kan gå. Om du har (eller kan skaffa) så är de gröna maltabbletterna man använder till L-malar i sötvatten oftast väldigt användbara även för algätande saltvattensorganismer. Dock aldrig testat dem med sjöborrar. Just den arten som du har brukar vara lite kitslig även om det finns gott om mat, det är inte den lättaste i alla fall.

MVH Lasse

Hmm, det blir svårt att få plats med den stenen också i mitt kar.

Det jag noterade när jag fick hem honom var att han redan saknade en hel del taggar, men det kanske är normalt att en del taggar saknas.

Har inga sådana tabletter tyvärr och någon butik i närheten som har öppet idag eller imorgon verkar jag inte heller finna.

Skulle du inte kunna rekommendera någon annan art av sjöborre?

Bör jag suga upp sanden där taggarna ligger eller utgör de ingen fara för de andra invånarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, det blir svårt att få plats med den stenen också i mitt kar.

Det jag noterade när jag fick hem honom var att han redan saknade en hel del taggar, men det kanske är normalt att en del taggar saknas.

Har inga sådana tabletter tyvärr och någon butik i närheten som har öppet idag eller imorgon verkar jag inte heller finna.

Skulle du inte kunna rekommendera någon annan art av sjöborre?

Bör jag suga upp sanden där taggarna ligger eller utgör de ingen fara för de andra invånarna?

Ja men återkommer med arten. Taggarna skadar ingen så dem kan du låta vara kvar om du vill..

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den som gått bäst hos mig är Echinometra mathaei som verkar finnas i åtminstone två varianter.

post-2331-14468920910623_thumb.jpg

Diadema savignyi / Diadema setosum har också fungerat bra för det mesta men kan vara lite kinkig vid introduktionen. Dessutom är den giftig och ger lite illamående vid ordentliga stick.

post-2331-14468920910171_thumb.jpg

Den sista har jag inget namn på men den finns i många varianter och brukar vara en mästare på att maskera sig

post-2331-14468920910846_thumb.jpg

MVH Lasse

post-2331-144689209104_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den som gått bäst hos mig är Echinometra mathaei som verkar finnas i åtminstone två varianter.

[ATTACH]51558[/ATTACH] [ATTACH]51559[/ATTACH]

Diadema savignyi / Diadema setosum har också fungerat bra för det mesta men kan vara lite kinkig vid introduktionen. Dessutom är den giftig och ger lite illamående vid ordentliga stick.

[ATTACH]51557[/ATTACH]

Den sista har jag inget namn på men den finns i många varianter och brukar vara en mästare på att maskera sig

[ATTACH]51560[/ATTACH]

MVH Lasse

Tack Lasse, då vet jag vilka jag ska titta efter nästa gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Den som gått bäst hos mig är Echinometra mathaei som verkar finnas i åtminstone två varianter.

[ATTACH]51558[/ATTACH] [ATTACH]51559[/ATTACH]

Diadema savignyi / Diadema setosum har också fungerat bra för det mesta men kan vara lite kinkig vid introduktionen. Dessutom är den giftig och ger lite illamående vid ordentliga stick.

[ATTACH]51557[/ATTACH]

Den sista har jag inget namn på men den finns i många varianter och brukar vara en mästare på att maskera sig

[ATTACH]51560[/ATTACH]

MVH Lasse

Skaffade en ny sjöborre förra helgen, det blev en Echinometra mathaei, den varianten som du bifogat på den högra bilden.

Han är rätt trevlig, det som är lite jobbigt är att han flyttar på stenarna ibland och då trillar koraller som man måste sätta dit igen, men imorgon ska jag inhandla ett större akvarium som han ska få gå i när det är inkört men större utrymme utan risk att han välter allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...