Gå till innehåll

Svara på det här, den som kan....


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Ägnar just nu min tid åt att snorklar runt över ett rev och tittar på allt spännande som finns att se. En sak som slår mig är artrikedomen. Det är nästan uteslutande SPSer och artrikedomen är häpnadsväckande! Men, varför är det inte en art som tar över? det tar ju en enorm tid att bygga upp ett rev och om en art växer lite bättre än de andra borde ju den ta över. Men det tycks inte hända. Varför?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snabbt svar: Det finns fördelar med att det finns flera olika arter på samma plats?

Jag tycker synd om dig som måste ligga och plaska i vattnet över ett rev just nu, själv har jag precis kommit in från en 6 km promenad i -11 grader och strålande solsken;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avis på dig som snorklar runt på revet :D.... Men vilken dator kan du skriva på om du snorklar samtidigt som du skriver. ;)

Exakt vad det beror på är en svår fråga att svara på med säkerhet, men min tro kring det hela är att det finns en stor mängd mikroklimat i revet där strömmar, ljusförhållanden och födotillgång varierar. Därför är det svårt för en enda art att dominera helt, och man får ju inse att de andra arterna inte heller ger sig utan en fight, så evolutionen jämnar ut det.

Det är ju så det brukar vara, om det finns en begränsad tillgång på resurser och det finns många mikroklimat så blir det stor artrikedom, det finns som jag förstått en del korallrev som är mer eller mindre monokulturer också, där en art i princip dominerar ut alla andra, men då brukar det vara i områden där ekologin inte är helt frisk (oftast på grund av mänsklig påverkan).

Sen får man ju tänka på vad parasiter, sjukdomar och rovdjur ger för effekt, blir det monokultur har det ju en tendens att utvecklas sjukdomar och annat mysigt som tar vara på överflödet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snabbt svar: Det finns fördelar med att det finns flera olika arter på samma plats?

Jag tycker synd om dig som måste ligga och plaska i vattnet över ett rev just nu, själv har jag precis kommit in från en 6 km promenad i -11 grader och strålande solsken;)

Ok. men HUR kan det vara en fördel? Anta att du har en rabatt med växter. Du låter den sköta sig själv. Då kommer den mest snabbväxande att ta över

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ligger och vilar dig med en snorkel i munnen.

Hur går fisket?

Hu va jobbigt det verkar vara att jobba som foto modell.

Patrik

fotomodellandet frestar på, skall du veta;)

Imorgon skall vi ut på marlinfiske mellan 07.00 och 16.00. Var ute på en halvdag på julafton men då fick vi tyvärr bara lite bonito. men vi såg tre kaskeloter vilket var trevligt. Det kryllar av stor val här i vattnen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avis på dig som snorklar runt på revet :D.... Men vilken dator kan du skriva på om du snorklar samtidigt som du skriver. ;)

Exakt vad det beror på är en svår fråga att svara på med säkerhet, men min tro kring det hela är att det finns en stor mängd mikroklimat i revet där strömmar, ljusförhållanden och födotillgång varierar. Därför är det svårt för en enda art att dominera helt, och man får ju inse att de andra arterna inte heller ger sig utan en fight, så evolutionen jämnar ut det.

Det är ju så det brukar vara, om det finns en begränsad tillgång på resurser och det finns många mikroklimat så blir det stor artrikedom, det finns som jag förstått en del korallrev som är mer eller mindre monokulturer också, där en art i princip dominerar ut alla andra, men då brukar det vara i områden där ekologin inte är helt frisk (oftast på grund av mänsklig påverkan).

Sen får man ju tänka på vad parasiter, sjukdomar och rovdjur ger för effekt, blir det monokultur har det ju en tendens att utvecklas sjukdomar och annat mysigt som tar vara på överflödet.

Mac, naturligtis! De funkar överallt.

bra svar, föv. Skall läsa och begrunda. Men inte nu. Skall drick något kallt nere vid Indiska Oceanen innan middagen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. men HUR kan det vara en fördel? Anta att du har en rabatt med växter. Du låter den sköta sig själv. Då kommer den mest snabbväxande att ta över

Det är så evolutionen fungerar. Det finns inte bara en fågelart, en växtart, en fiskart etc. Livet utvecklas och drar fördel av mångfalld.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...