Gå till innehåll

Sökes: jordfelsbrytare UTAN nollströmsutlösare


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att leta efter en jordfelsbrytare utan nollströmsutlösare. Jag har en med nollströmsutlösare idag kopplad till karet, vilket tyvärr innebär att om det skulle bli ett strömavbrott så skulle allt stanna i karet och vara avstängt tills strömmen kommer tillbaka SAMT att man manuellt går å resetar jordfelsbrytaren. Föga roligt om man är på semester samtidigt...

Jag har en jordfelsbrytare på elcentralen, men eftersom akvariet sitter kopplat på ett icke jordat uttag antar jag att den inte kan hjälpa mig... Eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du jordfelsbrytare till den säkringsgruppen i centralen är det lugnt (blir akvariet mörkt om du slår av den?).

Varför använder man nollströmsutlösning i sverige? Har aldrig hört om det förut, låter ju sjukt värdelöst i mina öron. Om man inte har den för roterande maskiner förstås...

PS Jordfelsbrytaren mäter inte strömmen i jordledaren utan jämför att det är samma ström i både fas och nolla.

//

Nordberg

Ändrat av akvarium123
Tillägg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror att jordfelsbrytaren ska gå till hela lägenheten... men jag får väl testa. Ska bara vänta tills sambon är vaken så hon inte undrar vad jag sysslar med om nåt skulle börja låta eller så.

Men vad du skriver om att jordfelsbrytaren mäter strömmen i både fas och nolla så borde den alltså kunna lösa ut om nåt skulle hända i karet menar du... eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den mäter att strömmen är lika stor i fas och nolla, vilket betyder att om strömmen leds i jord någonstans uppstår en differens i strömmen och den bryter. Det innebär att den inte upptäcker "fel" i akvariet, utan bryter när man leder strömmen i jord(förutsatt att akvariet inte är jordat), som när man till exempel sätter handen i ett spänningsatt akvarium..

Hoppas jag förklarar förståeligt, skrik till om jag svammlar =)

Sen brukar jfb:n vara kopplad till uttagen (nu pratar jag visserligen finsk standard) i åtminstonde kök och badrum. Kanske till alla utag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jordfelsbrytaren i ditt elskåp har troligtvis ingen nollspänningsutlösning, brukar bara vara på de lösa jordfelsbrytarna (de man sätter i uttag). Om man har ett biologiskt filter (eller ett fack där vattnet kan bli syrefritt) så är det inte så dumt med nollspänningsulösning. Om vattnet stått för länge i ett filter exempelvis så bildas det svavelväte. Genom att man själv måste starta pumpen igen så får man möjlighet att rengöra innan man skickar dödligt svavelväte ut i tanken.

Om du inte har behov av nollspänningsutlösning så räcker det med den jordfelsbrytare som sitter i skåpet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Stötte på ett gammalt problem igen när jag planerade lite.

Har precis fått tag i en UPS som jag tänkte använda till mitt kommande akvarie. Kom då på att om jordfelsbrytaren skulle lösa ut på grund av akvariet så skulle allt som var kopplat på UPS'en fortfarande kunna orsaka skada eftersom UPS'en antagligen ser det som ett vanligt strömavbrott och fortsätter leverera ström. Lösningen skulle ju kunna vara en jordfelsbrytare som man sätter i uttaget efter UPS'en men om det är en sån modell som man normalt sett har i vägguttaget så kommer ju nollströmsutlösaren ställa till det om man har ett längre strömavbrott och backupen till sist lägger av den med. Enda lösningen är att bygga en egen historia med en jordfelsbrytare för DIN-skena eller?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...