Gå till innehåll

Hur mycket Ca/Mg innehåller ballingpulvren?


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att dosera Magnesium i mitt kar med hjälp av FM's Magnesiumchlorid-Hexahydrat. Enligt en kompis recept har jag nu blandat 200g av pulvret i 1L osmos-vatten. För att få så exakta beräkningar som möjligt skulle jag vilja veta (om någon kan) hur mycket rent Magnesium (Mg2+) jag har i flaskan.

Om någon vet så får ni gärna lämna uppgifter för Kalsiumet åxå... :)

Detta handlar egentligen i första hand om första perioden när man ska justera upp samtliga nivåer inom det rekommenderade intevallet, men även så att jag ska kunna göra egna lösningar och beräkningar senare. Om jag/vi räknat rätt (vilket vi verkar ha gjort) så höjer jag Mg med 30mg/L om jag tillsätter 27ml av lösningen. Ska jag sen bara hålla mina värden innebär det att jag ska tillsätta några få ml/ dygn, vilket känns lite väl inexakt. Därför vill jag kunna göra mer utspädda lösningar. Koncentrationen på Magnesium-lösningen jag har är hälften så hög som den som beskrivs i FM's recept.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag verkar få rätt höjning av att tillsätta 5,4g (27ml av min lösning) på mina 180L (mätt efter ett dygn, till och med lite för mycket faktiskt!)... det verkar inte stämma riktigt med vad ni andra får för siffror. Men jag ska göra ett till prov på torsdag tänkte jag för att få mindre felmarginaler att titta på. Höjningen kan ju faktiskt bara vara så att jag gjort lite fel när jag testat.

När jag skriver in värdena för samtliga uppgifter i AquaCalculator så står det att jag ska tillsätta 41,1 g/dygn vilket skulle motsvara 205,5ml av min lösning/dygn (om jag räknat rätt)...

Kanske får vänta till torsdag innan jag uttalar mig mer om mina värden och beräkningar (känner att jag inte fattar så mycket just nu, men att jag ändå inte överdoserar som det är idag).

Bifogar ett par skärmdumpar från AC på de inställningar jag gjort och värden jag fått

Värdena på sista bilden är mina faktiska mätvärden från i förrgår. Anledningen till att det står dKH 11,9 är för att om jag satte in dKH 12 så såg programmet det som ett normalt värde, medan 12,1 var alldeles för högt... Eftersom vi har ganska hårt vatten här och jag inte använder osmos så räknar jag med att jag inte kommer behöva tillsätta så mycket Natriumkarbonat.

Tack för svaren!

post-5077-14468921005965_thumb.jpg

post-5077-14468921006106_thumb.jpg

post-5077-14468921006188_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med ett värde på under 1100 så kommer du få dosera dina 41gram/ dag i över 7 dagar innan du kan ta tag i ditt låga Ca värde.

Det du kan göra är att du byter 50 liter vatten. Då kommer dina kraftigt felaktiga värden rättas till en del dock bara en del.

27ml av din lösning kommer egentligen inte mer än tillgodose förbrukningen som sker i ditt kar. I nyasartade akvarium har man extremt hög förbrukning av mg.

Jag har nu i mitt kar som är på 800 liter en förbrukning på 10gram mg clorid och dag och 35 gram ca clorid och dag. bikarbonat förbrukningen (Natrium hydrogen kabrbonat) ligger runt 40 gram och dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med ett värde på under 1100 så kommer du få dosera dina 41gram/ dag i över 7 dagar innan du kan ta tag i ditt låga Ca värde.

Det du kan göra är att du byter 50 liter vatten. Då kommer dina kraftigt felaktiga värden rättas till en del dock bara en del.

27ml av din lösning kommer egentligen inte mer än tillgodose förbrukningen som sker i ditt kar. I nyasartade akvarium har man extremt hög förbrukning av mg.

Jag har nu i mitt kar som är på 800 liter en förbrukning på 10gram mg clorid och dag och 35 gram ca clorid och dag. bikarbonat förbrukningen (Natrium hydrogen kabrbonat) ligger runt 40 gram och dag.

De förbrukningarna och tillsatserna som du beskriver Andreas, är det dos rent pulver?

Att jag bör vänta till Mg är över 1300 vet jag och jag har tänkt vänta med att dosera de andra ämnena tills dess att jag nått denna gräns. Jag har precis gjort ett vattenbyte på 40L. Problemet är att mitt (gamla) salt har väldigt lågt Mg (1200).

Men det jag reagerar på är att enligt de beräkningar jag gjort när jag tillsätter dryga 5mg Mg-pulver per dag så får jag en lagom höjning (efter de mätningar jag gjort hittills - jag återkommer i frågan om huruvida det fortfarande stämmer efter torsdagens dos).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite OT, men går det att blanda något av pulvrena (Magnesiumchlorid Hexahydrat, Calsiumchlorid-Dihydrat och Natriumhydrogen Carbonat - som är de tre ingredienserna jag kommer använda) med vanligt kranvatten, eller KRÄVER samtliga pulver att man blandar med osmosvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kör med osmos vatten till akvariet så ser jag ingen anledning att inte köra med det till balling pulvren. Det är ju dumt att tillsätta det som man kämpar för att inte göra trots att det blir små mängder. Magnesium kan du blanda 2kg i 5liter vatten vilket borde räcka ganska länge och inte ta så stor tid att köra upp. Jag brukar oftast blanda ut med osmosvatten när jag ska höjja värderna men har oxå bara tillsatt pulvret direkt i första kammarn i sumpen med om jag inte haft osmos vatten uppkört.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...