Gå till innehåll

avstånd lampa vatten


pepe

Rekommenderade inlägg

Tja pepe...

Jag vet att dom flesta tillverkare av armaturer brukar skriva ett "säkerhets avstånd" på 30 cm (från vattenytan). Menett tips är att du ska kunna justera avståndetså du inte bränner några koraller.Också beroende på spridningen av ljuset så du inte bara belyser en del av karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju längre ifrån vattnetdu kanha lyset deståmindre värmer det ju karet.

Sant, men då förlorar man ju intensitet och det främst längst ner på bottnet. Fast å andra sidan så borde en 400W lysa rakt genom en tunnare betongväg så avståndet borde kanske inte vara nåt större problem smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väl, frågan är väl vad det är för mått du har på akvariet? Viktigast i denna fråga är väl höjden på karet. En 400W lyser ju en hel del och alstrar värme, så man borde faktiskt kunna ha en större avstånd från vattenytan än 30cm. T5-rören kan vara mycket närmare än 30cm. Jag har min 250W på c:a 25cm över ytan och T5-rören sitter c:a 10cm över ytan. Höjden på karet är 65cm fast de övre 5cm är ju tomt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...