Gå till innehåll

start av nytt akvarium!


jetstar

Rekommenderade inlägg

Jag har haft salt ett år och ville inte heller köpa allt nytt. Jag köpte ett begagnat kar med pumpar, skummare, ramp och en hel del kringutrustning för 5000 kr. Därtill kom sand, sten och ett par tester så var jag igång. Totalt nu kanske jag lagt ut 12 tusen men då har jag uppgraderat med begagnad MH, köpt en massa fisk, osmosenhet med mera. Köp begagnat, det är helt klart att föredra rent ekonomiskt. Så kan man använda pengarna till invånare sitället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lutar åt ett RSM där verkar de mesta ingå! dock blev jag lite fundersam när jag kollade specifikationer för belysningen

Complete lighting system

blackdot1.gif 2x 55w 50/50 10,000k & Actinic T5 Power compact lamps

blackdot1.gif 4x Blue LED Moonlights

blackdot1.gif Electronic ballast

det är ju alldeles för lite eller?? och hur monterar man extra belysning på ett så slutet kar?

Det är ~1 watt per liter med T5. Det finns en "sump" på baksidan som räknas in i 130 liter volymen, men det är inte belyst över den delen.

Standard ljuset räcker inte till de allra mest krävande korallerna, men du kan gott ha mindre kräsna koraller högt upp och få dom att må utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ~1 watt per liter med T5. Det finns en "sump" på baksidan som räknas in i 130 liter volymen, men det är inte belyst över den delen.

Standard ljuset räcker inte till de allra mest krävande korallerna, men du kan gott ha mindre kräsna koraller högt upp och få dom att må utmärkt.

okay tack!

kan jag lägga till belysning själv i ett rsm 130 ??

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja och nej. Man kan karva in en LED-strip i framdelen av locket har jag sett några göra, annars är det ganska trångt i locket.

Själv har jag tagit bort locket och kör med en Maxspect 110W Cree LED ramp över karet.

Allt beror på hur mycket du vill modifiera. Men om jag läser dina tidigare inlägg i tråden så är jag ganska säker på att ett RSM130 i orginalutförande kommer att vara fullt tillräcklig för dig att starta med medans du funderar på ifall du vill rigga ett 400liters system med allt vad det innebär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...