Gå till innehåll

Bygga överdel till akvariet


Martin_P

Rekommenderade inlägg

Står i tankarna om att bygga mig en överdel till akvariet, står i valet om att bygga själv eller ringa upp någon firma som gör den åt mig, lutar mest åt det sistnämda. Jag bygger det för att jag inte har någonstans i taket att fästa MH:t samt att det ser bra mycket snyggare ut med ett "möbelakvarie" än en kub som står med en massa slanga ur sig.

Markus här på forumet har snarlikt vad jag tänkt mig: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID= 2930&KW=ek&TPN=3

Iallafall min fråga lyder: Kan man lasta på hur mycket som helst på akvariet ?

Jag hade tänkt mig att ha MH, Cirkulationspumparna (x2), UV-Cplus lite el o annat dyligt.

Det väger ju en hel del tillsammans, så jag är kritisk tillom det håller.

Sedan tänkte jag ut en lösning i att man bygger ett regelverk som en kub (120x40x50-60, BxDxH) sedan "klär" den med svart fanér. och har lite luckor o liknande för rengöring/matning. Det finns ju också färdigklädd MDF med fanér, då väger ju "överdelen" genast lite mer

Någon som har några tips eller någon som kan hjälpa mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju alltid skruva i väggen bakom om du är orolig över vikten. Dra ett par ordentliga skruvar i dom bärande delarna tex runt fästena för MHn så blir det ju nästan ingen belastning på själva karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju alltid skruva i väggen bakom om du är orolig över vikten. Dra ett par ordentliga skruvar i dom bärande delarna tex runt fästena för MHn så blir det ju nästan ingen belastning på själva karet.

Mitt akvarie kommer att stå med kortsidan in mot väggen. så det blir lite väl lite tyngd man avlastar med det sättet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att klä lådan med fanèr låter inte som nån bra ide det är rackarns tunt ca 1mm, gör en riktig låda & fäst den i taket med kedjor eller nåt.

Just för att jag ville använda fanér är att det sparar otroligt mycket vikt då, tänkt att man ska klä ett regelverk med fanér.

Men men, jag får väl släppa alla mina tankar o bygga på ett "normalt" sätt

Btw, markus där uppe som jag länkade till, hans överdel i massiv ek borde ju väga en del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte sätta pumparna över vattenytan. Kommer det in luft i rören vid ett vattenbyte eller strömavbrott bränner lagren i pumpen om den går torr. Kan du inte flytta göraakvariet 20 cm längre, dela av och sätta tekniken i en överloppskammare.Jag hade ställt svartmålade 30*30*3mm aluminiumvinkeljärn på golveti akvariehörnen och satt ihop dem upptill med överliggare i samma material och försänkta skruvar. Ramen skall vara så hög att man böjer sig in under ramen när man jobbar i karet. Belysningen hänger man i tvärstag över ramen. Tre paneler hänger man sedan över Aluramen. Överloppskammaren panelas in också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag tänkte mig att dela av akvariet inuti med en svart plexiskiva som fungerar som breddavlopp med kam upptill. Överloppskammaren givetvis in mot väggen.

Med vinkeljärnssystemet måste man bygga in underdelen också om det skall se vettigt ut, men ditt ställ är ju snyggt.

Vad har du för tak? Går det verkligen inte att borra i det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu bor jag hos mina föräldrar i en gammal prästgård från 1870, så min pappa är nog inte glad i att jag borrar i taket, sen går det nog inte pga att det är uppbyggt i trä.

Men flyttar om 8,5 veckor, och då till ett relativt nybyggt hus som det skall gå att borra i taket. Jag kan sträcka mig till att borra för hålla uppe MH:t

UVC:n vet jag inte längre var nånstans jag ska sätta.

Jag kan ev tänka mig att dela av akvariet med en sk "vägg" som du förklarade. dock måste jag lösa utblåset från skummaren så det kommer in i akvariet igen. men det går på något sätt..

Sen tar jag bort ca 20 cm av akvariet, då blir det 100cm kvar bara smiley18.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...