Gå till innehåll

sugen på att dra igång ett 840 liters kar...


fille

Rekommenderade inlägg

tjohoo..

helt ny på den här sidan...

hade tänkt mig att starta igång ett kar på 840liter...

har inte speciellt mycket erfarenhet av saltvattensakvaristik men vill lära mig allt som går...

men här på saltvattensguiden fanns det ju hur mycket porr som helst för den som vill lära sig mer om denna häftiga hobby...

kollat med Benny på majornas om ett optiwhiteakvarium med måtten 200x70x60 fast det kanske är bättre att ha det djupare och lite lägre?

bra fabrikat på skummare och steamers...har kikat lite på groTech HEA 250S och tunze nano stream är det nått lr?

sen var det det här med belysning...vilken djungel...kollade på Giesemann Infiniti (3x250W MH + 4x80W T5) verkar lysa lite grann...

sen ska det fixas osmosanläggning, sump mm mm...

hade väl tänkt mig att ha rätt mycket koraller och levande sten och en och annan liten fisk...

kom gärna med synpunkter...tacksam för alla tips och råd...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nordin: någon bra idé på andra streamers?

om 40x det var inte illa...vad har du för anläggning?

Just nu har jag bara ett 220L men ett 540L är på G.

Just nu så kör jag med 2x Seio, jag tycker dessa funkar alldeles utmärkt, är billiga oxå. Sen så kör ja med en Hydor Koralia, samt en Resun Wavemaker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det behöver egentligen inte kosta så väldigt mycket mer än ett kar på halva, eller en tredjedel av volymen, det gäller bara att hitta rätt i djungeln av teknik. Och sen beror det så klart på om man ska fylla upp karet med koraller, fisk och diverse tekniska tillbehör.

Om jag i dag hade startat upp ett nytt stort kar i den storleken så hade jag hellre valt ett kar på minst 80-90cm djupt, sen kanske 55 eller 60cm högt. Istället för att skapa ett stort rev hade jag haft en eller två lite mindre öar med LS och en korallpelare och sen resten bar sand.

Ett stim med 25-30 anthias och lika många kardinalfiskar sen vart det klart. :) (Eller ett tio-tal vimpelfiskar :ler:)

Resultatet hade varit ett stort kar med mycket vatten, men en relativt låg belastning som en bra skummare och ett filter med biopellets hade fått ta hand om. Sen ett par Vortech-pumpar och en tyst returpump för cirkulationens skull.

Att få hjälp med vilka prylar man kan tänkas ha beror lite på vad du har tänkt dig för inriktning i karet.

Lycka till, och varmt välkommen till en bindande hobby! :W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Modigt att börja hobbyn med ett stort akvarium, lycka till, du kommer kanske att behöva det. :)

Om jag fick välja en del grundutrustning:

Cirkulationspumpar: 4 st Tunze 6125, två på vardera kortsida. http://tritonakvarium.se/product.asp?product=1193

Returpump: http://tritonakvarium.se/product.asp?product=775

Skummaren: http://www.aquapro2000.de/Wasseraufbereitung-Technik/Abschaeumer/Deltec/Deltec-Aussenabschaeumer-TC-3070::8876.html

Belysning: här är väldigt personligt, en del väljer leds, andra T5, tredje MH.

Avsätt ett par tusen för pvc-rördragning samt annat smått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välommen in i ett hälsosamt och roligt beroende. Ett tips är att göra lite studiebesök hos folk i närheten. Du kanske redan gjort det, men om inte kan jag rekomendera att hälsa på hos Stig i gemla (stigigemla heter han här på guiden). Trevlig och kunnig prick. Hoppas han inte tar illa upp för att jag bjuder hem folk till honom ; ) /Samuel i vrigstad

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...