Gå till innehåll

Recept för hela näringskedjan


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Man ser frågor om mat rätt ofta på forumet, och jag tänkte bidra med min erfarenhet. Under årens lopp har jag hunnit testa en hel del foder och kommit fram till att den egengjorda maten är ändå bäst för hela näringskedjan för allt från filtrerare till koraller och fisk. Sådan mat är dessutom ganska fattig på fri fosfat (näringen låst i celler). Receptet för den finns lite överallt på nätet i lite olika variationer, och för den som inte orkar läsa tar jag upp det här.

Köp detta (försök få tag på färska råvaror, ej frysta)

några räkor

några musslor

några ostron

ett par små bläckfiskar

en liten laxbit

ett paket nori

Kolla gärna att dessa marina läckerheter fiskats i någorlunda rena vatten (typ Nordostatlanten eller något, helst ej i Östersjön).

Skölj de färska råvarorna noga i osmosvatten, låt rinna av, kör allting i en mixer tillsammans med nori så att allting blir lagom små bitar. För att mixern ska orka mixa ihop allt behöver du troligen hälla i några deciliter osmosvatten i smeten. När allt är klart häll över smeten i påsar med ziplock, lägg i frysen och platta påsarna till med handen. Bryt av lagom stora bitar och tina i lite akvarievatten när du ska mata.

Alla blir garanterat tokiga i maten - jag tror att just den finfördelade smeten av musslorna, ostron och bläckfisk framkallar någon slags oemotståndlig födorespons hos korallerna/filtrerare, samtidigt som de större bitarna av räkor och lax i mixen föder fiskarna. Och du som akvarist har samtidigt full koll på vad du stoppar i ditt kar.

Enda nackdelen med det egengjorda fodret är att det stinker så man nästan kräks i hela lägenheten när man håller på och mixar allting, men det går bra med god ventilation och "doften" försvinner inom ett par timmar. För husfridens skull råder jag dock å det starkaste att förlägga tillverkningen till tiden när ens bättre hälft inte är hemma. :)

Avslutningsvis är det självklart bra att variera maten och ge fiskarna köpt frysfoder då och då, gärna sköljd under rinnande vatten i typ syntetiskt kaffefilter el. dyl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...