Gå till innehåll

Juwel Rio 300


mattsve

Rekommenderade inlägg

Jag har sen tidigare ett AN Evolution 1 som gick jättebra tills vi flyttade till hus för ett år sedan, akvariet hamnade mer i skymundan så att jag inte såg det lika ofta kombinerat med att hus kräver mer jobb än en lägenhet så har jag tyvärr misskött mitt nano och nu ser det inte alls roligt ut, gick i tankarna att sälja av allt och sluta med salt men min fru tycke att vi skall konvertera vårt Juwel Rio 300 till salt istället och inte tackar man nej till en sådan chans. Tanken är att få det så lättskött som möjligt, så få moment som möjligt i underhållet och så tyst som möjligt då det står i vardagsrummet.

Mina idéer:

* 2 st Maxspect 110W LED för att få glitter men slippa värmen och kostnaden från MH.

* Overflowbox, vill inte borra i akvariet

* Skummarlöst

* Filter med filtermatta och biobollar

Har inte bestämt mig än om jag skall använda streampumpar eller en stor extern pump och en så kallad Closed Loop Manifold. Streampumpar drar mycket mindre el och risken för vattenläckage är obefintlig, men de är fula.

Har en fundering angående overflowbox och filter. Enligt vad jag har förstått så bör man ha relativt hög genomströmning i filtret (>1000 l/h) för bästa effekt och den tunze overflowbox jag tittat på klarar ca 900 l/h. Fungerar det bra ur filtersynpunkt att ha en kraftigare pump som mha ventil pumpar ca 900 l/h upp till karet och resten tillbaka till sumpen så att vattnet får passera filtret en gång till?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köra med skummare. Enligt min åsikt är det enklare att tömma och skölja ur skummarkoppen än att byta 25 liter vatten. Jag är också förtjust i sump. Varför inte avdela 15 cm i ena änden av karet till en inbyggd sump när du ändå skall tömma det. Om du tittar på PärS tråd från början så får du litet ideer om inbyggd sump. Men det finns fler här på guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köra med skummare. Enligt min åsikt är det enklare att tömma och skölja ur skummarkoppen än att byta 25 liter vatten. Jag är också förtjust i sump. Varför inte avdela 15 cm i ena änden av karet till en inbyggd sump när du ändå skall tömma det. Om du tittar på PärS tråd från början så får du litet ideer om inbyggd sump. Men det finns fler här på guiden.

Jag var inne på en intern sump först men kom fram till att det vill vi inte ha för utseendets skull. Skölja skummarkopp istället för vattenbyte? Jag trodde att vattenbyte vill man göra ändå. Såvitt jag har förstått det så luftar skummaren vattnet och tar ur föroreningar innan de hinner brytas ned, jag tänkte istället låta vattenytrörelse lufta vattnet och ytterfiltret bryta ner föroreningarna. Nettoeffekten borde bli ungefär densamma och jag tror att i båda fallen så akumuleras det en del skit ändå så att vattenbyten är nödvändiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett ytterfilter på klassiskt sötvattensätt fungerar inte för saltvatten. Det man kan ha i burken är egentligen bara fosfatremover, aktivt kol och levande sten.

Om du skulle få för dig att tömma skummarkoppen i en 25 liters hink med saltvatten ser du att skummaren är mycket effektivare än ett 25 liter vattenbyte. Vattenbyten behöver du göra i vilket fall men skummaren minskar behovet avsevärt. Oavsett vilken form av nedbrytning du har i karet ansamlas alltid restprodukter som du får ta bort via vattenbyten. Hur mycket vattenbyten som behövs beror till slut på hur mycket man matat och hur mycket skit du burit bort i skummarkoppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var inne på en intern sump först men kom fram till att det vill vi inte ha för utseendets skull.

Jag har just byggt en intern sump i vårt kar och kan inte annat än rekommendera det. Risken för läckage är lika med noll om man jämför med extern sump. Den interna sumpen är lätt att dölja bakom ett rev av LS och koraller, så har vi gjort och vår sump är helt osynlig. Vi valde att göra en liten sump med ytavrinning och använda påhängsskummare, det fungerar ypperligt.

Kolla gärna tråden om vårt akvarium, där finns bilder på bygget - https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=37662

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett ytterfilter på klassiskt sötvattensätt fungerar inte för saltvatten. Det man kan ha i burken är egentligen bara fosfatremover, aktivt kol och levande sten.

Om du skulle få för dig att tömma skummarkoppen i en 25 liters hink med saltvatten ser du att skummaren är mycket effektivare än ett 25 liter vattenbyte. Vattenbyten behöver du göra i vilket fall men skummaren minskar behovet avsevärt. Oavsett vilken form av nedbrytning du har i karet ansamlas alltid restprodukter som du får ta bort via vattenbyten. Hur mycket vattenbyten som behövs beror till slut på hur mycket man matat och hur mycket skit du burit bort i skummarkoppen.

På vilket sätt skiljer sig en sump (eller intern sump) med biobollar och filtermatta mot ett ytterfilter med biobollar och filtermatta? Jag har läst Lasses och andras trådar om skummarlösa akvarier och jag har även mitt nano som fungerade riktigt bra. Jag tror säkert att skummaren kan vara jättebra men det verkar tyvärr inte vara en grej som inte är för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...