Gå till innehåll

Sammanföra bangaier


j0nas

Rekommenderade inlägg

Hade ett fint bangaipar men tyvärr fick honan något strul med magen och magrade av för mig.

Skulle gärna vilja ha fler bangaier men undrar om det går att sammanföra dem med den gamla hanen, särskilt med tanke på karets begränsade storlek (rsm130).

Hur hade ni gjort? Försöka hitta en hona till honom eller kanske köpa några ungdjur för att sprida aggressionerna och sedan se om där är några som parar ut?

Tacksam för tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma problem, fast tvärtom, min hane dog och honan lever. Jag har hört att det ska gå att ha flera hanar samtidig på en hona och som jag uppfattar det ska bangaikardinalerna inte vara aggresiva förens de bildat par, om ens då. Jag har sett stim med 20-30 bangaikardinaler i ett stort akvarium. I stimmet var det flera hanar med ägg i munnen, men det var i ett väldig stort akvarium. Hade jag varit du skulle jag försöka hitta en ny hona alternativt ett nytt par, så du har 3 stycken, honorna ska tydligen inte vara monogama och det kan leda till att hanarna lever längre då de inte behöver gå med ägg i munnen hela tiden. Det här är vad jag läst så jag har ingen personlig erfarenhet av att para ihop nya och gamla kardinaler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väl den som har störst erfarenhet av kardinaler och enligt min erfarenhet är kardinalerna monogama i ett skapligt stort kar. De håller alltså ihop parvis även när det inte är lek på gång. Två par går ibland att hålla i ett 1,5 meters kar men man skall inte vara säker. I mitt tre meters kar går det nu tre par + någon undanträngd. Att sätta en mindre hona till en större hane brukar fungera men inte tvärtom. När det kommer till lek kan inte hanen ta all rommen men honan jagar honom för att bli av med resten och brukar till slut bli våldsam. Hanen kan inte försvara sig med rom i munnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väl den som har störst erfarenhet av kardinaler och enligt min erfarenhet är kardinalerna monogama i ett skapligt stort kar. De håller alltså ihop parvis även när det inte är lek på gång. Två par går ibland att hålla i ett 1,5 meters kar men man skall inte vara säker. I mitt tre meters kar går det nu tre par + någon undanträngd. Att sätta en mindre hona till en större hane brukar fungera men inte tvärtom. När det kommer till lek kan inte hanen ta all rommen men honan jagar honom för att bli av med resten och brukar till slut bli våldsam. Hanen kan inte försvara sig med rom i munnen.

Vad bra. Då är det alltså "bara" till att försöka hitta en hona till honom. Synd att vi har geografin emot oss stoffe, annars hade vi kanske kunnat ordna nåt byte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...