Gå till innehåll

Cyano


rickard598

Rekommenderade inlägg

Har börjat upptäcka litet cyano i karet nu på senaste tiden, dock ingenting i sanden utan bara på sten. Hur gör man bäst för att få bort den? och varför uppkommer cyano?

Kör just nu Zeolith och doserar ultra bak, ultra min S ultra organic, och zeo bak 2 ggr/vecka som bakteriekälla. Ligger väldigt lågt med både fosfat och nitrat nu, kan det vara detta som utlöser cyanon?

Hemskt tacksam för mera fakta om cyano då jag inte hittat så mycket här på guiden ang. den.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju en del dyra medel och mirakelmetoder, jag testade själv nyligen flera av dom men för mitt akvarium fungerade mörkläggning bäst. (Total mörkläggning genom övertäckning i tre dygn)... Enkelt och billigt, (såvida du inte har några dyra / känsliga fiskar som råkar stryka med...)

Kan vara bra att försöka komma på orsaken också... Annars kommer cyanon nog snart tillbaka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat över mörkläggning, men hur tar koraller skada? dom dyraste firrarna är väl, imperator (nu utfärgad) leucosternon, flavescense, scopas, ja det är väl det som är dyra firrar, dock är korallerna en helt annan division då jag är så enormt nöjd med alla färger nu, hur klarar dom en mörkläggning? Kan för låg näringsnivå vara orsak eller hur tar man bäst reda på detta?! Varför uppkommer cyanon? Tack för snabba svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...