Gå till innehåll

Returpump


Tomacee83

Rekommenderade inlägg

Om du orkar rengöra det ofta är det nog inget problem. Men vem orkar tvätta filtersvampar två gånger i veckan?

Alltså i sötvatten ska man ju inte tvätta filtret för noga. Det är tvärtom med saltvatten om ja fattat rätt eller?, Finns inga nyttobakterier där eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I sötvatten försöker man nytja biofilter för att bli av med mellanprodukter, och se till så att näringsämnena blir nedbrytna och upplösta i vattenpelaren. Därifrån blir man av med dem genom vattenbyte, eller genom att de blir en del av den mer permanenta biomassan, i form av växtlighet.

I saltvattenskar försöker man exportera restprodukterna innan de hinner brytas ned, med hjälp av skummaren främst. Man har inte riktigt samma tolleranser till näringsrikt vatten. Det sagt så går det att köra saltkar skummarlöst enligt biologiska nedbrytnings riktlinjer, det är bara inte det vanliga sättet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske var väl hård i min föreslagna rengöringsrutin. Jag kör faktiskt grov blå filtermassa i ett överrinningsfack i min sump. Halva mattan är därmed av typen droppfilter och den andra halvan är under vatten. De filtrena rengör jag under kranen ungefär varannan vecka och då är de fullpackade med detritus.

Jag vet att många tycker att ett sådant "Bio-filter" är big no-no och "nitratfabrik" men det argumentet är knappast trovärdigt när jag tittar på mitt akvarium som med Biopellets och kalciumacetatdosering har helt omätbara nivåer av nitrat och fosfat trots daglig matning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...