Gå till innehåll

Är vi fast i en hetsjakt på nollvärden ??


Mattias

Rekommenderade inlägg

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag har en flaska på 1/2 liter ståendes sedan lång tid tillbaka och den är fylld med osmosvatten och en påse Salpeter (natriumnitrat) från Santa Maria. Minns jag rätt innehöll påsen 40 g.

Jag har som skrivits tillsatt ca 4 ml 2 gånger den senaste veckan. Jag mäter inte så noga utan går på känsla. Bevisligen så har en flakväxande montipora växt till sig 5 mm under senaste veckan.

Så om jag räknar på 40 g i påsen och 275 liters vattenvolym på sitt system så ger 4 ml tillsats en höjning på 0,8-0,9 mg/l nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag doserar i mitt kar, oavsett vad jag doserar, så bortser jag från den teoretiskt möjliga vattenvolym och håller mig i stället till den faktiska. Vilka i mitt fall är ca 220-230 liter.

Hmmm, borde inte 4 ml öka min nitrat med ca 2 ppm?

Ny beräkning på dosering av 4 ml till 220 liters vattenvolym:

40 g / 500 ml = 0,08 g/ml

4 ml * 0,08 g/ml / 220 l = 0,00145 g/l (natriumnitrat)

Nitratjonen viktandel av natriumnitrat: 62 g/mol / 85 g/mol = 73%

0,00145 g/l * 0,73 = 1 mg/l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det gått 2 veckor. Jag har tillsatt 6 kapsyler (ca 6 ppm) natriumnitrat under den tiden. Nu kan jag äntligen mäta mig till ett nitratvärde på ca 5. Jag använder 2 stycken olika Saliferttester och båda visar samma. Fosfat ger inget utslag (Salifert).

Den senaste veckan så har mina kalkalger tagit ordentlig fart, och det syns på Mg förbrukningen. Min Ballingdos har inte hjälpt utan jag har varit tvungen att stöd-boosta Mg 2 gånger för att kunna ligga runt 1350.

Det syns också på mina få korallerna som vaknat till liv tack vare nitrattillsättningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...