Gå till innehåll

Osmos anläggning!


jetstar

Rekommenderade inlägg

Kanske la denna i fel kategori? hittade ingen annan bättre!

hursom! har kommit över en osmosanläggning se bilden! har någon erfarenhet av en lika?? denna har använts ett kort tag för att rena havsvatten till dricksvatten! vet inte hur jag ska koppla den! och hur vet man att den fortfarande fungerar??

Mvh

post-5613-14468921212174_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Um, som det ser ut är det en vanlig enhet, partikelfilter, (förfilter) kolfilter, (mot klor) och två parallellkopplade osmosmembran. I den ändan där det är två utgångar på membrantuberna, är den röda slask, och den i mitten produkt. Jag förväntar mig att den kopplingen som skymtas på baksidan av den undre är ett T, och den gula slangen kommer därifrån, det är vattnet du vill använda. Det som inte framgår av bilden är om restriktorn sitter på de röda slangarna, i så fall kan du byta till vilket membran som helst, med matchande restriktor, alternativet är att restriktorn är integrerad i membranets hus, och då får du försöka få tag i membran som passar.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Um, som det ser ut är det en vanlig enhet, partikelfilter, (förfilter) kolfilter, (mot klor) och två parallellkopplade osmosmembran. I den ändan där det är två utgångar på membrantuberna, är den röda slask, och den i mitten produkt. Jag förväntar mig att den kopplingen som skymtas på baksidan av den undre är ett T, och den gula slangen kommer därifrån, det är vattnet du vill använda. Det som inte framgår av bilden är om restriktorn sitter på de röda slangarna, i så fall kan du byta till vilket membran som helst, med matchande restriktor, alternativet är att restriktorn är integrerad i membranets hus, och då får du försöka få tag i membran som passar.

B!

okay tack!

membran?? till vad?

men det färdiga vattnet bör alltså komma ur den gula slangen då!

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De liggande tuberna är delbara, i dem sitter "osmosmembran", själva hjärtat i en RO. Dessa håller inte i all evighet, utan behöver bytas. Genom att byta förfilterna regelbundet kan man förlänga livslängden på membranen till viss del, men de är fortfarande en förbrukningsvara. Partikelfilter är vad det låter som. Det filtrerar bort fysiskt skräp. Sand, beläggningar som släppt från rörs insida, osv. Filtrerar man inte bort det, sätts membranet igen på kort tid. Kolfiltret tar bort bland annat klor, som är rena döden för osmos membranen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De liggande tuberna är delbara, i dem sitter "osmosmembran", själva hjärtat i en RO. Dessa håller inte i all evighet, utan behöver bytas. Genom att byta förfilterna regelbundet kan man förlänga livslängden på membranen till viss del, men de är fortfarande en förbrukningsvara. Partikelfilter är vad det låter som. Det filtrerar bort fysiskt skräp. Sand, beläggningar som släppt från rörs insida, osv. Filtrerar man inte bort det, sätts membranet igen på kort tid. Kolfiltret tar bort bland annat klor, som är rena döden för osmos membranen.

B!

okay!

jag förstår! tror dock att membranen ska nog vara ok för det är inte länge sedan den användes

tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en tanke slog mig just!!

min far bor vid havet och har en osmos filteranläggning med stora sandfilter mm som renar och tar bort allt ur havsvattnet som dom sedan dricker!

borde jag inte kunna hämta vatten hos dom direkt ur deras kran och använda till akvariet?? det är ju osmosvatten!!??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen aning. Lasse har säkert en åsikt.

Normalt har man dock inte en osmosanläggning till dricksvatten, utan man avsaltar bara delvis. Helt rent vatten smakar illa... (Egentligen är det helt smaklöst, vilket uppfattas som att det smakar illa)

B!

han har skitäckligt vatten:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...