Gå till innehåll

Vad är nu detta? Cyano eller Dino?


campokatt

Rekommenderade inlägg

Har fått två fläckar av "sånt här" på stenen i min burk.

Det är nästan lite läderaktigt och med några luftbubblor i det

Nån som kan säga vad det är förnått??

Cyano brukar väll vara mer flyktigt. En tunn hinna mer. Detta verkar mer köttigt på nått sätt. Tjockare.

post-2574-14468921225775_thumb.jpg

post-2574-14468921225979_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

cyano behöver inte alltid vara röd,den kan vara grön också. jag hade något liknande i mitt kar som spred sig som en löp eld och tog över nästan hela karet.

efter att ha försökt med allt så var det till slut red slime som tog död på det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som cyano, och den kan väl vara i flera olika färger, men vanligast i akvarium är väl främst röd/lila sen kommer brun/grön.. (Detta uttalande baserar jag på mitt minne, tycker man hör talas om röd/lila cyano minst 15 gånger innan någon får grön/brun)

Till min kännedom så bildar inte dinosar "slemmatta med bubblor i", däremot gör kiselalger det, men den ser inte ut som det du har...

Mycket mer tycker jag inte man kan ta från bilden. Vill man vara idiot-säker så får man stoppa det i mikroskop.

Mörkläggning verkar flera vara nöjda med som metod för att bli av med det. Men, man måste göra några åtgärder i akvariet för att det sedan inte ska komma tillbaka... man måste ändra näringsförhållandena.. eller något annat. tänkte inte gå djupare på den biten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet har varit igång i två år nu utan några större algproblem alls. Kan kanske vara så att cyanon fick fart när jag fick för mig att göra ett vattenbyte och fixa till lite i akvariet får några veckor sedan... Har legat på sparlåga under vintern..

Ska prova mörkläggning över helgen så får vi se. Lite trist att min nya maxspect ledramp kanske kommer i eftermiddag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...och fixa till lite i akvariet får några veckor sedan...

Rörde du runt en del i sand då? Jag tänkte på om du frisläppte en del näringsämnen ur sanden...

Till min kännedom så bildar inte dinosar "slemmatta med bubblor i",

Som mitt förra inlägg antydde, undrar jag om du vet om de sätter sig på ytor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...