Postat 3 februari 201114 Är Hej! Har nÀstan precis införskaffat ett 250 liters kar. Gick riktigt snabbt frÄn tanke till handling, dÄ farsan ville ha lite inredning till sitt nystartade kar. SÄ slog han till pÄ en annons, och dÄ blev kar o teknik över sÄ att sÀga. Har alltför mÄnga sötvattenskar hemma, men tydligen fick det plats med 1 kar till. Har fÄtt lov att ha ett eget rum i kÀllaren av frugan,men nu Àr jag inne pÄ andra, mer fÄr jag nog inte .Jag har haft salt kar för typ 18 Är sedan kommer dock inte ihÄg varför det lades ned. Men en gissning Àr nog att det inte gick bra mot slutet. Tar tacksamt emot tips för att rÀtta till fel samt att vidare utveckla karet. Har idag inventerat vad jag har i utrustningsvÀg. Kunde jag ju gjort innan jag kopplade in allt, men det hade ju varit för smidigt. Teknik 3x54w T5 1 blÄtt rör och 2 vita Skummare Aqua Medic Turboflotor 1000 multi SL (ser inget fabrikat, men bilderna ser ut att stÀmma) Oceanrunner 2500 ( frÄn sump till kar 2500l/h) Tunze 6060 streamer 6000l/h Rewal uv osÀker pÄ stavning och fabrikat. Tror lampan Àr sönder,ser iaf inte att det lyser nÄgot. Hittar inget pÄ goggling so far. KÀnns som jag har lite för bra cirkulation i karet. totalt 8500 minus ev tryckhöjd frÄn sumpen. Tar gÀrna emot emot lite feedback pÄ detta. Har sand som flyttar sig och kÀnns som det kvittar hur jag riktar pumpen. Anemonerna sitter envist kvar dock. Fick anvÀnda is pÄ ett par st för att kunna sÀtta stenar som jag ville. Totalt följde det med 14 anemoner, jag har behÄllt 6 st, kÀnns som ett par för mÄnga dock. NÄvÀl. hÀr Àr lite bilder och en film. Tacksam som sagt pÄ feedback pÄ cirkulationen. Samt om nÄgon har en aning om fabrikat pÄ uv.
Postat 3 februari 201114 Är Ja jÀklar, det trodde man knappt!Snart halva diskusklubben hÀr ju.. Ser nice ut!JÀdra flÄs i cirkulationen, kanske i mesta laget. Kan du inte sÀtta streamern sÄ att flödet frÄn den krockar med returflödet.
Postat 3 februari 201114 Är Författare Hej!Haha ja, har ju mina kar med diskus kvar jag, och nyinkoppade vf gröna tÀvlar om uppstarten med salt. Bra planering.Tror jag har försökt att rikta den direkt framÄt men hittar inget bra lÀge.
Postat 4 februari 201114 Är VÀlkommen till "the bright side" Poddan Som sagt cirkulationen ser ut att vara för stark pÄ för liten yta/uppdelat pÄ för fÄ pumpar.Jag hade nog bytt ut den pump du har till tvÄ mindre streamers, en pÄ varje kortsida för att fördela trycket lite lugnare.Lycka till o kör hÄrt!
Postat 4 februari 201114 Är Författare Japp, fÄr nog göra sÄ.Den Àr lite för kraftig för mig.Har en mindre liggande pÄ 2000-3000 liter om jag minns rÀtt, sedan bestÀller jag en seiko pÄ 3200l det fÄr rÀcka.Gillar inte att byta ned mig samtidigt som det kostar pengar. Men jag Àr ju frÄn smÄland.
Postat 11 februari 201114 Är Författare Den nya pumpen kÀnns ok, sÄ men Àr rÀtt sÄ illa att betala för att nedgradera.KvÀllen har tillbringats med att isa anemoner för att fÄ dem att slÀppa frÄn LS. lagt dem i sumpen tills vidare.Kar nr 2 Àr pÄ uppstart. Skall ha ett lekkar dÀr jag har rÄd att göra misstag.Dock rÀtt dyrt med ramp 1000 kr + rör för ett 45 liters kar.
Postat 11 februari 201114 Är Hej artur!Det ser ju kanon ut!Om du vill bli av med nÄn anemon sÄ hör gÀrna av dig:)
Postat 11 februari 201114 Är Författare Byter gÀrna mot nÄgot annat i ditt kar korall,knapp ect förslag.Men hojta gÀrna till hyfsat snabbt, tÀnke försöka krÀnga dem i morgon annarsHar tvÄ st som e ena as nÀr de e fullt spretande.sedan tripp trapp trull pÄ tre andra.Fundarde pÄ att dumpa dem i 45 liters karet, men de Àr lika irriterande dÀr som i 250 karet
Postat 12 februari 201114 Är Kan du fixa till en liten en till SkÄneland Àr jag lite sugan pÄ att testa.
Postat 12 februari 201114 Ă„r Författare Har fĂ„tt lite nytt idag i karetSymphyllia grönZoanthus knappDen i mitten behöver jag nog hjĂ€lp med, svĂ„rt att lĂ€sa arcnas, augnas nĂ„gonting. rĂ€tt sĂ„ schysst faktiskt.Sedan lĂ€ckte sumpen idag med. Har stĂ€llt dit ett reservkar Ă€n sĂ„ lĂ€nge.Vet inte om jag ids laga sumpen.Behöver nog iaf förbĂ€ttra det som Ă€r som reserv nu.BĂ€ttre bild för id. Ăndrat 12 februari 201114 Ă„r av Stensson bĂ€ttre bild för id
Postat 12 februari 201114 Är Författare Tackar Jimmy, jo var nyss inne pÄ den oxÄ,, ser inte helt likadan ut dock.fÄr dock inte ihop namnet pÄ följesedelnRad 3 borde det vara.
Postat 12 februari 201114 Är Blastomussa wellsi. Trevlig korall. Som pÄ svenska kallas ananaskorall (flera andra koraller gÄr under det namnet med, sÄ som vanligt med svenska namn..) dÀrav det pÄ följesedeln ...
Postat 12 februari 201114 Är Författare StrÄlande , det enda det inte kunde stÄ var just ananas :-) kollat pÄ alla andra bokstavskobinationer.Stort tack.
Postat 13 februari 201114 Är Haha, ja det lÄter ju lite dumt nÀr det stÄr att man köpt en ananas för nÄgra hundra + moms ifrÄn akvariebutiken...SÄ lite sÄ, alltid kul att kunna vara till hjÀlp.Ser bra ut i karet, kommer blir grejt
Postat 13 februari 201114 Är Författare LÀste ett par sidor ur din trÄd. Har dock ett par kvar. JÀkla fint du fixat.KarantÀnen för koraller det gör du sÄ basic du kan? ingen skummare ect?
Postat 14 februari 201114 Är Författare Handlat sten Ät farsan i helgen bland annat.KÀnns som vi tÀvlar pÄ nÄgot sÀtt Hittade detta pÄ hans stenarVad Àr detta, vÀxer pÄ bra.
Postat 14 februari 201114 Är Ser ut som svamp. TÀvla pÄ bara, det driver en framÄt. Sent from my iPhone using Tapatalk
Postat 14 februari 201114 Är Författare ja e det svamp sÄ kan det stanna dÀr, hade det varit nÄgot roligt sÄ kunde man snitta lite o ta med sig hem.
Postat 15 februari 201114 Är Tog ju en bra stund att hitta fisken, undrade först vad du snackade om Riktigt bra kamouflage.
Postat 18 februari 201114 Är Författare Sumpen har börjat lÀcka, o den Àr inte alltför snygg i överigt sÄ har tillsvidare stÀllt dit ett mindre kar.Fick tag pÄ ett billigt alu kar 105 lite som fÄr bli den nya sumpen.PÄbörjat limmning igÄr av facken. Skurit sönder alltför mÄnga glas.(Billiga glasskÀrare e bra nÀr man skall köpa, inte anvÀnda)SÄ tröttnade idag o bestÀllde glas istÀllet.SÄ sjukt billigt sÄ jag förbannar tiden jag lade ned pÄ att skÀra sönder de glasen jag hade hemma.hoppas kunna sÀtta igÄng sumpen pÄ söndag.FÄtt en massa bruna alger pÄ gruset, syns ju inte nÀr karet e slÀckt, men nÄgon som har tips pÄ ÄtgÀrd? Frugan har inte samma syn pÄ lösning tydligen
Postat 4 mars 201114 Är Hur har det gÄtt med nya sumpen, fÄtt ordning pÄ den?Ngt annat nytt pÄ fronten?
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.