Gå till innehåll

Det gick åt he....


twe141

Rekommenderade inlägg

Strålande Lasse, grymt nördigt men mycket bra förklarat.

Jag vill inte sno tråden men känner att det är samma ämne, så ja hoppas att trådskaparen förlåter:)

Lasse kan du förklara varför Nitrit inte är lika fiskpåverkande i ett saltkar som i ett sötkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrit går in i fiskkroppen troligtvis via "kanaler" eller "jonpumpar". Troligtvis sker detta framförallt i gälområdet men kan säker ske via mag och tarmkanalen också. Jag tror iofs att ingen riktigt vet hur upptaget sker men jag är ganska övertygad om att det sker via kanaler eller jonpumpar. Väl inne i fiskkroppen så påverkar de järnet i hemoglobinet på så sätt att det övergår från Fe 2+ till Fe 3+. Ett hemoglobin med 3 värt järn kallas methemoglobin och kan inte ta upp syre. Blodet blir brunt (brown blood disease)

Det har visat sig i sötvatten att en kloridhalt på mellan 50 och 70 ppm effektivt motverkar nitritförgiftning (det motsvarar ca en matsked NaCl per 100 liter vatten). förklaringen till detta har sagts vara att kloridjonerna effektivt blockerar de kanaler (jonpumpar) där normalt nitriten går in i kroppen. Det verkar som det finns ett jämnviktsförhållande mellan nitrit och klorid så högre nitritnivåer kan kräva högre nivåer klorid för att hindras. 50 - 70 ppm klorid skyddar dock i de allra flesta fallen.

Saltvatten har ca 19 900 ppm klorid vilket i alla fall teoretiskt skulle det innebära en effektiv spärr mot all nitrit.

Nitrit är dock ett tecken på att det finns fritt amonium i karet och i de pH:n vi har i saltvatten så är risken mycket stor för ammoniakförgiftning och det har nog många gånger (i saltvatten och sötvatten med högt pH) varit så att man sagt nitritförgiftning när den verkliga orsaken i stället har varit ammoniakförgiftning. Mot ammoniakförgiftning skyddar inte klorid eftersom upptaget sker på annat sätt (ammoniak är en gas och diffunderar in i fisken)

Hoppas det är klarare nu

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tack lasse, inga problem tror ändå att det är dags att stäng denna tråd. Verkar funka bra nu. Jag kommer trots allt fortsätta med vodkan i små mägnder även om det inte påverkar nitrit. Har nått nollan nu och det har matat i går mätte i dag fortfarande 0.

Jag tror för övrigt att du har rätt. Nitrit som jag hade på ett snitt på 0,3är högt men borde kanske inte varit dödligt. När jag gjorde bakterie och vodkan ( även om nu vodkan påverkade negativt) spikade det till mellan 0,5 o 0,8 på 8h 8h senare 0,3 ytterligare 8h 0,2 36h senare 0 och har så varit i snart två dygn.

Min teori var att amoniaken gick över till nitrit och med de extrema vatten bytena jag gjorde för att inte förgifta karet gjorde att processen aldrig kom igång,

Så låt oss se om du skjuter hål på min teori.

Här i Kina finns ett ordspråk det finns tre vägar till vishet. Imitera reflektera och erfarenhet. Imitation är enklast reflektion mest Nobel och erfarenhet mest bitter.

Så jag försöker vara lite Nobel efter att ha fått smaka på bitterheten ;)

Tack för alla tips

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du nollat nitriten så är det inga problem med att fortsätta med vodkan i små mängder. Det är troligtvis din bakterietillsättning som har kickat igång nitrifikationen.

ammonium/ammoniak går över till nitrit i första steget så där blir det inget sönderskjutande :)

Med tanke på det kinesiska ordspråket så förstår jag nu varför vi lite äldre alltid är så bittra - vi har redan hunnit göra de erfarenheter som står framför er andra :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här i Kina finns ett ordspråk det finns tre vägar till vishet. Imitera reflektera och erfarenhet. Imitation är enklast reflektion mest Nobel och erfarenhet mest bitter.
Jag vet inte om jag gillar / litar på kinesiska ordspråk. Mitt förtroende för dem sjönk när de slängde fram "Att ha tillräckligt är lycka, att ha mer än tillräckligt är olyckligt. Det gäller för allting, men särskilt om pengar.","Med pengar besvärjer du demoner, utan pengar får du inte ens pigan att röra ett lillfinger." eller favoriten "Kejsaren är rik men han kan inte köpa ännu ett år att leva."

Jag lever dock efter ett ordspråk av icke kinesiskt ursprung.

"Gör dig rik, ärligt om du kan, annars på vad sätt som helst." Horatius sa det... Det var en ärlig man.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...