Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Får inte igång min överinningsbox!!

Har ett 100*40*45 akvarium och ett 80*30*35 sump som står bredvid varandra. Skaffade en överinningsbox idag men får inte igång fanskapet..

Några tips?

Postat

Har du luftat boxen? ytan i sumpen måste vara under ditt kar.

för du skrev ju att sumpen står jämte karet???

det funkar ju med hävert...

mvh jofo

Postat

Det är stor höjd skillnad på de båda ytorna..

Sög lite i slangen ser ut som att jag fick igång den..

Puh..äntligen efter mycket slabbande med vattnet hit och dit.

Postat

om det inte finns en luftnings anslutning att suga i så kan man föra in en tunn slang genom inlopp /utlopp och på så vis suga ur luften i kröken...

hehe

mvh jofo

Postat

Karen står jämte varandra har en vattennivå på ca 40 cm i visningskaret samt 27 cm i sumpen.

Får igång häverten men är det inte meningen att jag ska få ut all luft ur överinningskröken/kammaren?

Grejen är att boxen jag köpte är för kar upp till 600 L och mitt kar är på 180L

kan det vara problemet?

Postat

Har även provat att ställa en balja på golvet så jag får större fall men luften försvann inte helt ändå. Då har jag ändå sugit ut luft manuellt tills jag bara får vatten i munnen. Men det är ändå luft kvar i böjen..ska det vara så eller har jag köpt en box med dålig funktion?

Postat
Felet är säkerligen din set-up.. du får väldigt dålig hävertfunktion om karen står i samma plan, oavsett skillnad i ytnivå.

Men jag provade med en balja som stod på golvet då vart det över 1 m fallhöjd ändå ingen skillnad.

Alltså allt funkar det rinner ut vatten och retur pumpen returnerar vattnet som den ska.

Det är bara det här med luften som e kvar.

Postat

Grejen är att jag har ett bra flöde eftersom jag kan köra med en eheim 2000 pump och systemet funkar.

Är bara rädd att boxen tills slut tappar häverten och pumpen kör torrt samt översvämmar visningskaret.

Postat
Är bara rädd att boxen tills slut tappar häverten och pumpen kör torrt samt översvämmar visningskaret.

Det kan vara strategiskt att se till att returfacket i sumpen inte är större än att allt det vattnet ryms i akvariet utan att det svämmar över.

Postat

OT skulle limma in bubbelfälla i sumpen nu i helgen men mina tillskärda glas gick i kras när dom åkte i backen.. och stängt över helgen hos glasmästaren får beställa nya på måndag.

Så jag kan inte ta några bilder just nu då tanken går utan sump förtillfället.

Postat

Var hos butiken och kollade med boxen. På deras kar med box såg det likadant ut som hos mig fast de hade annat märke på boxen men den såg ut som min.

Så antar att allt e ok som setupen var.

Måste bara vänta på att siliconet i bubbelfällan som jag limmade i sumpen igår ska torka sen sätter jag ihop grejerna igen.

Ska försöka ta en bild på hur det ser ut sen när det är igång igen.

• Skapa Ny...