Gå till innehåll

Får inte igång min överinningsbox!!


TommyM

Rekommenderade inlägg

Karen står jämte varandra har en vattennivå på ca 40 cm i visningskaret samt 27 cm i sumpen.

Får igång häverten men är det inte meningen att jag ska få ut all luft ur överinningskröken/kammaren?

Grejen är att boxen jag köpte är för kar upp till 600 L och mitt kar är på 180L

kan det vara problemet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har även provat att ställa en balja på golvet så jag får större fall men luften försvann inte helt ändå. Då har jag ändå sugit ut luft manuellt tills jag bara får vatten i munnen. Men det är ändå luft kvar i böjen..ska det vara så eller har jag köpt en box med dålig funktion?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Felet är säkerligen din set-up.. du får väldigt dålig hävertfunktion om karen står i samma plan, oavsett skillnad i ytnivå.

Men jag provade med en balja som stod på golvet då vart det över 1 m fallhöjd ändå ingen skillnad.

Alltså allt funkar det rinner ut vatten och retur pumpen returnerar vattnet som den ska.

Det är bara det här med luften som e kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är bara rädd att boxen tills slut tappar häverten och pumpen kör torrt samt översvämmar visningskaret.

Det kan vara strategiskt att se till att returfacket i sumpen inte är större än att allt det vattnet ryms i akvariet utan att det svämmar över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OT skulle limma in bubbelfälla i sumpen nu i helgen men mina tillskärda glas gick i kras när dom åkte i backen.. och stängt över helgen hos glasmästaren får beställa nya på måndag.

Så jag kan inte ta några bilder just nu då tanken går utan sump förtillfället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var hos butiken och kollade med boxen. På deras kar med box såg det likadant ut som hos mig fast de hade annat märke på boxen men den såg ut som min.

Så antar att allt e ok som setupen var.

Måste bara vänta på att siliconet i bubbelfällan som jag limmade i sumpen igår ska torka sen sätter jag ihop grejerna igen.

Ska försöka ta en bild på hur det ser ut sen när det är igång igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...