Gå till innehåll

Fråga ang. Kaliumtillsats


Lilla Nemo

Rekommenderade inlägg

Är det sant att man måste dosera kalium vid låga näringsnivåer. Jag har obefintligt med kalium i mitt kar och kör med biopellets. Fast jag tillsatt en flaska KZ kalium tillsats (inte den starkaste) under någon månad så ger det inte utslag på KZ kalium test. Vad kan vara felet?

Såg att det fanns en flaska med KZ's extra strong kalium men den gick ju på 1000 spänn, svindyrt. Finns det verkligen inget billigare alternativ?

Mvh,

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalium ska du inte behöva dosera i stora mängder om du gör vattenbyten varje vecka. K-balance använder man vid normal förbrukning medan K-balance STRONG används främst för stora system eller att ändra sina värden.

Det som jag inte får ihop är att du inte får något utslag på Kaliumtestet. Jag undrar om du gör rätt?

Om Kaliumvärdena blir låga så syns det snabbt på korallerna. Oftast märker man det först på Montiporor som blir gråa i färgen. Om Kaliumvärden är låga under en längre period börjar korallerna dö, och det går då snabbt. (Har egen erfarenhet av detta :( )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns spekulation om att Kalium "binds" (egentligen jonbyte) av zeoliter, det sker i sötvattenszeoliter men saltvattensditto brukar man säga att de är gjorda så att de inte ska binda Kalium, men skulle tro att de gör det till viss del ändå så därifrån jag tror att detta med att man behöver kaliumtillsats i lågnäringskar (borde kanske istället vara zeo-kar). Kalium förbrukas långsamt i alla kar, men borde balanseras upp av bra vattenbyten, så länge som saltet innehåller en vettig mängd kalium (kan vara lågt för vissa tyvärr)...

Som Peter sa så är det i princip lättare att se effekterna av brist i vissa koraller än testerna, som enligt mig är helt meningslösa så länge en människa ska läsa av turbiditeten (hur disig lösningen blir). Har doserat kalium förut, gör det inte för tillfället då jag inte ser några bristsymptom).

Att du inte får nåt utslag överhuvudtaget på ditt test, om jag tolkar det rätt, är ju nåt som gör att man måste säga att det måste vara nåt fel i testet eller hur du gör det, för att ha obefintlig kalium känns inte sannolikt, då man har relativt hög halt kalium i saltet.

Billigare tillsats är kaliumsulfat, som används av växtakvarister och kostar 25kr för 250g rent salt hos Haack... Man får tänka att detta är en obalanserad tillsats, så sulfatjonerna kommer att stiga, men det borde inte vara nåt problem så länge man inte doserar mycket stora mängder och regelbundet byter vatten i karet.

Ändrat av Benighted
Svårt med negationerna :D
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...