Gå till innehåll

Passivt akvarium?


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag är ny på saltvattenshobbyn och har ännu inget akvarie, men jag har läst mycket och studerat och fashineras mer och mer av den.

Planen är att på sikt skaffa ett lite större akvarie men det blir inget med det innan jag flyttat, pga akut platsbrist för allt med två siffror på litern :-)

Det jag undra är om man kan starta ett litet experiment akvarium så länge, med enkla medel. Och isf hur pass enkla.

Hur passivt kan ett akvarium vara? Vi skippar fisk, korall, krabbor och kräftor.

Vad skulle ett mindre akvarie på runt 60 liter klara av att hantera med primärt ljus, värme och cirkulation? Levande sten och alger tycker jag är ganska spännande. Vad skulle ett akvarie som hyser de två kräva? Skulle de behöva någon form av näring? Behöver de regelbundna och starka vattenbyten eller klarar de av att bygga ett litet eget kretslopp i tanken att hålla sig lyckliga med?

En tanke är ju att jag skulle kunna ha en levande sten tank bara och hysa levande sten i och kanske även "skapa ny" för att ha redo den dagen jag kan starta ett ordentligt kar och ploppa i de i det karet. Vad behöver stenen för att leva(bortsett från värme, flöde och ljus)? Ingenting? "Mat"? Hur mycket näring isf?

Helt enkelt hur enkelt och passivt kan man göra ett litet saltvattenskar med levande sten, är det inte möjligt eller går det, har någon något tips :-)

Givetvis skulle det vara kul att ha någon krabba, räka eller korall i det med, men den måste ju kunna leva med. Jag bor på två olika ställen för närvarande och det är bara det stället jag bor minst på som har plats för ett kar och därför kan jag inte sköta karet allt för regelbundet, snarare någon gång i veckan.

Nu blev det mycket text kanske och säkert många konstiga meningar men jag hoppas någon kan ge någon insikt på någon av mina underliga frågor :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pump, värme om man har det kallare än kanske 22grader, och belysning, så funkar det utmärkt, när vattenvillkoren blir bra kommer alger att börja växa, vattenbyte med några månaders mellanrum, efter nån månad tar man i nån pepparmintsräka, och matar med lite lite artemia då och då...

Funkar utmärkt, precis så min levande sten gick i över ett år, ca 100L plastbalja. Ett tag bodde ett clownpar i den men de blev sålda för nån månad sen, och en Euphyllia har varit i det i ett halvår utan problem och det har växt under tiden.. Det som är bra med att ha extremt låg belastning är att det blir extremt lättskött :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara bekräfta - denna typ av akvarier med minimal belastning (=matning och fiskar) sköter verkligen sig själva. Och man får uppleva en hel liten ekologi kring de olika populationerna av olika djur och alger som blommar upp i succession. Efter några månader brukar akvariet bli stabilt och inte ändra sig så mycket.

Men en ganska enkel belysning så går det bra att hålla knappar och skivanemoner. Med lite bättre belysning så går det bra med mjukkoraller. Stenkoraller skulle jag ta det lungt med eftersom de oftast inte är lika toleranta vad gäller sjunkande kalcium och KH vilket lätt blir fallet om man inte vill tänka på den delen och kalkalgerna växer till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...