Gå till innehåll

DSB + Levande sten


jejjua

Rekommenderade inlägg

Jag har ganska nyligen bestämt mig för att starta upp ett kar på 300 liter med en djup sandbädd med levande sand som ligger mellan 10 - 15 cm och mina funderingar har nu stoppat vid den levande stenen. Det finns många olika åsikter om hur mycket sten som skall finnas i ett akvarium men har inte hittat så mycket information om hur mycket sten som behövs i ett DSB-system. Behöver man verkligen som i mitt fall ha 30kg sten? Eftersom sanden ändå tar upp en stor del av akvariet så känns det lite dumt att täcka en stor del av den fina bädden med sten. Vill ju att den ska synas också..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte alls ha 30 kg LS i dagens läge. Om du arbetar med en djup sandbädd så behöver du starta stenbygget från bottenglaset, innan du fyller på sanden. Till denna grund (som inte syns) går det utmärkt att använda "död" LS eller till och med vanlig sten om man skulle vilja det, precis som du bygger upp ett ciklidkar. Om du använder "död" LS så kan du laka ur den genom att lägga den i hinkar med vatten som du byter varje dag. Inte nödvändigt enligt mitt sätt att se men hos andra så är det en helig graal. En person har användt syra (saltsyra men citronsyra går lika bra och är inte lika starkt) och då kommer all ytlig skit bort på den döda LS-en och det räcker med några snabba dopp (någon halvtimme).

Sedan när det gäller DSB:n så är faunan av lägre djur viktig och att försöka ha en så stor mångfald som möjligt. Därför tycker jag det är viktigare (än den exakta mängden) att man försöker få tag i så nyinkommen sten som möjligt och att man gärna åker runt bland affärerna och köper lite från olika ställen.

Alltså, använd död sten i botten under sanden och så mycket som du tycker att du behöver av LS uppe över sanden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte alls ha 30 kg LS i dagens läge. Om du arbetar med en djup sandbädd så behöver du starta stenbygget från bottenglaset, innan du fyller på sanden. Till denna grund (som inte syns) går det utmärkt att använda "död" LS eller till och med vanlig sten om man skulle vilja det, precis som du bygger upp ett ciklidkar. Om du använder "död" LS så kan du laka ur den genom att lägga den i hinkar med vatten som du byter varje dag. Inte nödvändigt enligt mitt sätt att se men hos andra så är det en helig graal. En person har användt syra (saltsyra men citronsyra går lika bra och är inte lika starkt) och då kommer all ytlig skit bort på den döda LS-en och det räcker med några snabba dopp (någon halvtimme).

Sedan när det gäller DSB:n så är faunan av lägre djur viktig och att försöka ha en så stor mångfald som möjligt. Därför tycker jag det är viktigare (än den exakta mängden) att man försöker få tag i så nyinkommen sten som möjligt och att man gärna åker runt bland affärerna och köper lite från olika ställen.

Alltså, använd död sten i botten under sanden och så mycket som du tycker att du behöver av LS uppe över sanden.

MVH Lasse

Jag tackar för det otroligt givande svaret! =)

En fråga bara.. Måste man ha död sten i botten? Är man ändå och handlar LS så kan man väl ändå köpa lite extra av den levande stenen, det borde väl ändå vara bättre än död sten? Tänkte mest på att jag inte vet var jag kan få tag på död levande sten. Du skriver också att vanlig sten går lika bra som grund. Jag skulle hellre vilja använda plana stenar till min grund istället för död levande sten Är det något man bör tänka på vilken vanlig sten man ska använda?

Ändrat av jejjua
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ha vad för sten du vill i botten, är vad Lasse menar. Iom att den helt, eller till stora delar kommer befinna sig under sanden så blir det lite mindre viktigt exakt vas som är i den. (Det kvävs på kort tid, och åter-populeras av samma livsformer som lever i den syrefattiga miljön i DSB'n.) LS går utmärkt, och medför lite extra varierat liv...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ha vad för sten du vill i botten, är vad Lasse menar. Iom att den helt, eller till stora delar kommer befinna sig under sanden så blir det lite mindre viktigt exakt vas som är i den. (Det kvävs på kort tid, och åter-populeras av samma livsformer som lever i den syrefattiga miljön i DSB'n.) LS går utmärkt, och medför lite extra varierat liv...

B!

Då har jag fått lite mer kött på benen som man säger! =)

Ska verkligen bli kul att få till det här! Tack så mycket för svaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...