Gå till innehåll

Snabb höjning av kh? Hur farligt är det?


campokatt

Rekommenderade inlägg

Köpte GroTech's Carbonat Pro instant, Calcium pro instant och magnesium pro instant för att komplettera med när Kalkvattnet inte räcker till i mitt mollyhotell. Ca och Mg verkar ligga ganska stabilt. Eller det har inte hänt så jätte mycket med dom på en vecka. Kh däremot har sjunkit ca 1grad/3dagar.

9/2 låg det på ca 10. 10/2 ca 9, 13/2 ca 8 och idag på 7.

Är det normalt att det sjunker så mycket så snabbt?

Sen tänkte jag jag skulle prova Carbonat pro instant för att höja det tvåsteg. Tog ca två skopor vilket skulle höja kh ca 2grader/100l men när jag mätte kh igen nån halvtimme senare så låg det på 13.5???? Ooops.. antar att pulvret är ganska effektivt.. :)

Undrar förutom att det kanske inte är bra att höja kh så fort. Kan denna snabba höjning ha nån negativ effekt på ca eller mg? Att nått fäller ut eller så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte GroTech's Carbonat Pro instant, Calcium pro instant och magnesium pro instant för att komplettera med när Kalkvattnet inte räcker till i mitt mollyhotell. Ca och Mg verkar ligga ganska stabilt. Eller det har inte hänt så jätte mycket med dom på en vecka. Kh däremot har sjunkit ca 1grad/3dagar.

9/2 låg det på ca 10. 10/2 ca 9, 13/2 ca 8 och idag på 7.

Är det normalt att det sjunker så mycket så snabbt?

Sen tänkte jag jag skulle prova Carbonat pro instant för att höja det tvåsteg. Tog ca två skopor vilket skulle höja kh ca 2grader/100l men när jag mätte kh igen nån halvtimme senare så låg det på 13.5???? Ooops.. antar att pulvret är ganska effektivt.. :)

Undrar förutom att det kanske inte är bra att höja kh så fort. Kan denna snabba höjning ha nån negativ effekt på ca eller mg? Att nått fäller ut eller så?

Med min egna erfarenhet så fick jag inga problem när min dotter tömde en stor burk med KH/PH buffer i min balja med osmosvatten utan att jag visste att det hade hänt.

gjorde ett vattenbyte dagen efter med detta vatten och tog ett test dagen efter och det gick inte att läsa av på skalan på saliferts test

alltså det låg låååång över den högsta skalan på tabellen.

Gjorde några andra vattenbyte för att få ner det men det var näst inpå omöjligt. Nu ett halvår senare så ligger jag på ett bra värde igen , men inga problem för mina koraller och fiskar när det var så högt / så jag skulle säga att det är inte någon panik .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Föresten. Hur länge måste det gå mellan man doserar KHbuffer, ca och mg?? Kan man göra det med en timmes mellanrum eller ska man vänta nån dag?

10-20 minuter eller så tror jag, vattnet blir lätt lite grumligt annars.

Förbrukningen beror på hur mycket koraller och kalkalger du har och i vilken fas akvariet är. 1 grad per dygn är helt normalt när det bär iväg med hög tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Föresten. Hur länge måste det gå mellan man doserar KHbuffer, ca och mg?? Kan man göra det med en timmes mellanrum eller ska man vänta nån dag?

Min doserpump (Bubble-Magus) väntar 5 minuter men det beror nog på hur mycket man doserar, var i systemet som man tillsätter tillsatserna och om de redan är lösta i vatten eller om de tillsätts i pulverform.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min doserpump (Bubble-Magus) väntar 5 minuter men det beror nog på hur mycket man doserar, var i systemet som man tillsätter tillsatserna och om de redan är lösta i vatten eller om de tillsätts i pulverform.

Ja, och dom prylarna jag fått tag på är ju inte samma grejer ni använder i Balling... Har ju inte riktigt koll på vad det är i mina pulver...

Ska använda slut på dom och börja köra med balling lite istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak att fundera på är om du inte slåss mot kemin vad gäller ditt KH? Visst kan KH sjunka i en snabb takt vid biologisk förbrukning men det kan också röra sig om icke-biologisk förbrukning.

Naturligt saltvatten har ett KH kring 6-8 (snarare 6-7 egentligen...). Har man höga nivåer av kalcium och fullstyrkesaltvatten (kring 35 PSU) så kan man få en ganska hög spontan hastighet av utfällning av kalciumkarbonat om man upprätthåller högre KH än naturliga värden. Det handlar i de fallen alltså inte om biologisk konsumtion utan om ren icke-biologisk förlust.

Visst kan man hålla uppe KH med regelbunden dosering av Ballingsalter/etc, men jag frågar mig vad man vinner på dessa förhöjda KH-värden? Kanske man ska överväga att låta akvariet anta ett mer naturligt KH-värde på 6-7 istället så behöver man inte slåss mot kemin?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...