Gå till innehåll

ElosMidi / Älvkarleby Norra Uppland


J/F Älvkarleby

Rekommenderade inlägg

efter att ha tagit del av detta fenomenala forum enbart genom läsning och

studier av i princip allt under cirka 10 månader kommer till slut ett första inlägg.

- med reservation för frågor kring självklarheter och/eller där svar redan finns i andra inlägg,

så börjar jag idag denna resa ...

Har tidigare snuddat vid detta med saltvatten ,

men av olika anledningar har det tagit ända tills nu innan jag bestämt mig för att starta upp ett saltkar.

Valet föll på ett litet snyggt system.

1 x ElosMidi är beställt och kommer hit i vecka 10 .

har beställt varianten med aqua top och 4 x E-stripes ( 3 vita + 1 blå )

belysningen arbetar med en extra powerbox

Skimmern bytte jag ut till en NS 500 på en gång.

Elos Osmocontroller är också beställd tillsammans med karet

Resten av tekniken är beställd och inköpt , så en uppdaterad lista på detta

kommer när det finns något att presentera rent bildmässigt

tanken är att med stort tålamod skapa ett kar med högkvalitativt vatten ,

och därmed några blandade färgglada koraller och 4-5 fiskar

sandbotten i lämplig mängd för BlueDotJawfish blir det

Frågorna jag har i början handlar dels om råd kring introduktionsordning på de

fiskar som känns mest intressanta, samt råd om eventuella problem att

kombinera en del av arterna.

Om vi rent vattentekniskt / kemiskt antar att bra värden uppnås efter

att LS inkörts ** så önskar jag råd kring fiskarna och även om man

på en gång skall jobba med någon metod som är nödvändig för hålla

lite mer krävande koraller, ( alltså : finns det fördelar med att göra detta

på en gång , jämfört med att i ett senare skede ändra kurs på ett inkört

och uppstartat korallrev med enklare invånare )

Har läst, laddat ned och sparat en hög med artiklar både om fiskarna

och om koraller och anemoner, men behöver lite goda råd, framförallt

om lämplighet / introduktionsordning..

** och blir det problem under resans gång så vet jag ju var man

hittar information, goda råd och tips

Hökfisken får vara med på listan trots att jag läst om dess problem

med att leva ihop med räkor. ( gobi + räka )

Överst den fisk jag absolut vill ha, och övriga utan inbördes ordning/prioritering

* Opistognathus rosenblatti

* Amphiprion percula

* Pterapogon kauderni

* Oxycirrhetes typus

* Stonogobiops yasha +

* Stonogobiops nematodes +

* Stonogobiops dracula +

* Nemateleotris magnifica

* Gobiodon atrangulatus

Jag kommer att fortlöpande uppdatera min nybörjartråd med bilder

då vi har ett ganska stort fotointresse i familjen..

tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

:W:

Du verkar väl påläst, om dina fiskar på listan vet jag inte tillräckligt för att uttala mig, men om tekniken; om jag själv startade ett akvarium från scratch idag så skulle jag peta in ett biopellets filter från dag 1.

Jag tror att det är det mest hanterbara filtret (ur underhålls- och kostnadsperspektiv) med organisk kolkälla för N/P reducering/kontroll.

Jag tror inte det kan jämföras riktigt med Zeo-metoden, men sen är det ju ganska stor skillnad i kostnad och arbete också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du introducerar nya fiskar i karet ökas belastningen på karet. Det är därför rekommenderat att ta några få åt gången. Men vissa arter mår bäst av att introduceras tillsammans. Jag vet inte så mycket om dina fiskar men arter från samma släkte är nog smart att sätta i tillsammans (ingen har satt sina revir och fighterna blir mindre).

Tyvärr så är tålamod det enda som verkar fungera i saltvattensvärlden. Det har de flesta fått erfara på ett eller annat sätt.

Om du sedan vill ha krävande koraller så är varje korall "unik". Läs därför på vad de varianter just du gillar kräver för förutsättningar.

Men en grundregel är bra belysning, bra cirkulation och låga näringsvärden.

Biopellets och zeovit, som Marko skriver om tidigare i tråden, är två sådana system som hjälper till att hålla näringsnivåerna mycket låga (annars är det lätt att få mycket alger och vissa koraller, främst SPS:er, blir bruna).

Du verkar ha en bra koll på att starta upp prylarna. I med sten och låt det puttra i karet i 4 veckor (nitrifikationscykeln är igenom då) så har du en bra förutsättning för dina invånare sedan.

Lycka till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeovit, Ultralith, i princip samma men olika tillverkare. Zeovit är väl mer "orginal" och dom har ett bredare sortement som komplementerar systemet.

Jag tycker dock att dom systemena är rätt mekiga och kräver en hel del dagligt underhåll. Samt så kräver dom en del fingertoppskänsla för att verkligen lyckas så jag skulle inte rekomendera dom åt en nybörjare.

Jag vill minnas att jag räknade ut en snittkostnad på en 600 kr per månad för ett zeovit system till mitt stora kar.

Pelletsen är mer plug n´play, som man monterar och fyller på vartefter det går åt och det är förhållandevis billigt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeovit, Ultralith, i princip samma men olika tillverkare. Zeovit är väl mer "orginal" och dom har ett bredare sortement som komplementerar systemet.

Jag tycker dock att dom systemena är rätt mekiga och kräver en hel del dagligt underhåll. Samt så kräver dom en del fingertoppskänsla för att verkligen lyckas så jag skulle inte rekomendera dom åt en nybörjare.

Jag vill minnas att jag räknade ut en snittkostnad på en 600 kr per månad för ett zeovit system till mitt stora kar.

Pelletsen är mer plug n´play, som man monterar och fyller på vartefter det går åt och det är förhållandevis billigt.

//NiXoN

tack.

har hittat denna tråd ;

något nytt i teknikväg som man borde ta hänsyn till, när man läser i denna .. ?

( hur gör man för att korrekt klistra in en klickbar länk, då .? )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den stora tråden, som kan vara bra att läsa innan man startar.

(länkar kan du bara kopiera in direkt)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=32139&page=32

Det man bör ta i beaktan med pelletsen är att dom behöver ett fluidiserande filter där dom virvlar runt lite fint samt en hyfsad skummare. Ligger pelletsen stilla så klumpar dom ihop sig rätt snart och då fungerar det inte som tänkt.

Man skall dock inte förvänta sig något magiskt av pelletsen men dom funkar bra för dom flesta och håller näringsvärden nere med minimal ansträngning.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den stora tråden, som kan vara bra att läsa innan man startar.

(länkar kan du bara kopiera in direkt)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=32139&page=32

Det man bör ta i beaktan med pelletsen är att dom behöver ett fluidiserande filter där dom virvlar runt lite fint samt en hyfsad skummare. Ligger pelletsen stilla så klumpar dom ihop sig rätt snart och då fungerar det inte som tänkt.

Man skall dock inte förvänta sig något magiskt av pelletsen men dom funkar bra för dom flesta och håller näringsvärden nere med minimal ansträngning.

//NiXoN

Där var den. tack

plöjer dessa 32 sidor och tar ett beslut.

Tror du NS 500 - skimmern kan betecknas som "hyfsad" ,dvs tillräcklig

till detta ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NS500? Ähum, den har inte ens hört om den så jag vågar inte uttala mig...

Har du en bild eller länk med teknisk spec på pump o mått så kan man ge en "hyfsad" uppskattning ;)

//NiXoN

TECHNICAL DETAILS:

ELOS NS 500:

Filteringcapacity : 300-500 Lt (80-130 gallons)

Dimensions:

Height530 mm (20.86 in)

Diameter Ø ext.chamber 120 mm (4.73 in)

Diameter Ø int. chamber 60 mm (2.75 in)

Base 140 x140 mm (5.51 X 5.51 in)

Pump: EHEIM 1250

provar med en bild

post-5165-1446892141653_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahaa det är Elos egna skummare, ingen erfarenhet som så men det är nog säkerligen ingen kass skummare.

Även om det finns bättre skummarpumpar så är eheim inte helt fel då det är en beprövad kvalitetspump som sällan krånglar.

Tror inte du kommer att få några större kapacitetsproblem, tipps är att ha utloppet från pelletsreaktorn nära skummarens insug.

Och när det kommer till fisk så håler jag med Lasse, clownerna kan bli lite stöddiga o revirhävdande med passiva fiskar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt samma skummare som jag kör o den funkar väldigt bra, lite justeringar bara så väljer du hur blött eller torrt du vill att den ska skumma, kör något mitt i mellan, tömmer den ca 1 gång i veckan o då är det ca 3-4 cm i koppen!

Har funkat väldigt bra för mig o är väldigt lätt att ta upp o rengöra, varannan månad eller så är väl till att rekommendera!

Iof så har du ju osmolatorn oså och där medföljer även en skummar rengörningsfunktion!

Vet inte om den hjälper så mycket, kanske lite!

Lycka till, o ta det lugnt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt samma skummare som jag kör o den funkar väldigt bra, lite justeringar bara så väljer du hur blött eller torrt du vill att den ska skumma, kör något mitt i mellan, tömmer den ca 1 gång i veckan o då är det ca 3-4 cm i koppen!

Har funkat väldigt bra för mig o är väldigt lätt att ta upp o rengöra, varannan månad eller så är väl till att rekommendera!

Iof så har du ju osmolatorn oså och där medföljer även en skummar rengörningsfunktion!

Vet inte om den hjälper så mycket, kanske lite!

Lycka till, o ta det lugnt!

Låter ju lovande.

tack för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En maxijet funkar nog lika bra, sen skulle jag föreslå att du tittar på en T-koppling så du kan styra flödet genom filtret utan att belasta pumpen.

Dvs ha en ventil så du kan släppa ut en del flöde vid sidan om filtret om pumpen är för stark.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En maxijet funkar nog lika bra, sen skulle jag föreslå att du tittar på en T-koppling så du kan styra flödet genom filtret utan att belasta pumpen.

Dvs ha en ventil så du kan släppa ut en del flöde vid sidan om filtret om pumpen är för stark.

//NiXoN

t-koppling blir det

gällande pumpen ;

en sån här då ;

Pump - Maxi Jet 1000 Ja, 1.48, 1000 265 Kr

http://www.herkuleszoo.se/akvaristik.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeovit, Ultralith, i princip samma men olika tillverkare. Zeovit är väl mer "orginal" och dom har ett bredare sortement som komplementerar systemet.

Jag tycker dock att dom systemena är rätt mekiga och kräver en hel del dagligt underhåll. Samt så kräver dom en del fingertoppskänsla för att verkligen lyckas så jag skulle inte rekomendera dom åt en nybörjare.

Jag vill minnas att jag räknade ut en snittkostnad på en 600 kr per månad för ett zeovit system till mitt stora kar.

Pelletsen är mer plug n´play, som man monterar och fyller på vartefter det går åt och det är förhållandevis billigt.

//NiXoN

Du kan inte jämföra hela zeovit/ultralith metoden med biopellets.

Ska du jämföra dem åt så får du använda bara zeoliten och kolkällan. Allt annat är ju för korallernas "välbefinnande" och det behöver du ju till biopelletsarna också, om du ska uppnå samma resultat.

Vänta du bara, snart vaknar BP-grabbarna med Pohl-sjukan och börjar producera små gröna flaskor med tillhörande pryttlar och manual.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så sparar du 700 spänn till fisk och gör en egen biopelletreaktor;

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=370971&postcount=152

- inte så dum ide..

inga synpunkter kring om bluedotjawfish skall bli "först i" eller

om någon annan kandidat är bättre att introducera först

?

clownerna ligger under nedflyttningsstrecket nu , för övrigt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget negativt o säga om filtret, tror det är precis lika bra som motsvarande från andra tillverkare.

Pelletsen är däremot lite mer osäkra, vissa hävdar sämre verkan hos andra pelletstillverkare eller snabbare upplösning än orginalet.

Kan dock vara ren BS men det skulle vara trevligt o höra från någon som använt sig av Vertex pellets.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget negativt o säga om filtret, tror det är precis lika bra som motsvarande från andra tillverkare.

Pelletsen är däremot lite mer osäkra, vissa hävdar sämre verkan hos andra pelletstillverkare eller snabbare upplösning än orginalet.

Kan dock vara ren BS men det skulle vara trevligt o höra från någon som använt sig av Vertex pellets.

//NiXoN

tack.

efter att ha läst igen diverse andra forum, så kommer jag att mixa

pelletsen med gravel. 5-10 mm size

vad tror du om att dessutom göra en tekopp med små-småbitar av LS

och ha i ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...